Dr. Szabó Máté ombudsman az egészségügyi és az adatvédelmi törvény rendelkezéseit egybevetve úgy látja, hogy a bennük foglaltak betű szerinti betartása képtelen és életszerűtlen helyzetbe hozná az adatszolgáltatót. A hozzátartozó tájékoztatásához ugyanis mindkét törvény megköveteli, hogy a beteg kifejezett hozzájárulásában megjelölje, ki kaphat róla információt. Előállhat tehát az a helyzet, hogy a telefonon érdeklődő azt sem tudhatja meg, hozzátartozóját melyik kórházba szállították, vagy melyik osztályon kezelik.
A biztos állásfoglalásában kifejtette, elfogadhatónak tartja, hogy az érdeklődő tájékoztatást kapjon a tényről, hogy a beteget az intézményben kezelik. Továbbiakat azonban telefonon nem tanácsos közölni. Az intézmény tájékoztatásra hivatott munkatársai nem kérhetik az érdeklődőtől, hogy igazolja, milyen viszonyban áll a beteggel. Ezt többnyire nem is lehet okmányokkal igazolni. Az érdeklődők, látogatók adatait is tilos feljegyezni. A beteg határozottan kinyilvánított akaratát azonban ezekben az esetekben is mindenek előtt kell figyelembe venni – áll az ombudsman válaszában, amelyet egy megyei kórház adatvédelmi felelősének kérdésére adott.
Igazságos egészség - kinek és mire fáj a foga?
Biztosítási reform: részletek pár nap múlva
Adósokkal nem levelezik az APEH
MTI