- A Daimler-Benz konszern kecskeméti Mercedes-beruházása a város fejlődése szempontjából a legjobb időszakban érkezik, mert a recesszió súlyos hatásait ellensúlyozza. Hiszen az építőiparban rövid időn belül, a gyártáshoz kapcsolódó iparágakban pedig egy-két éven belül megrendelést jelent a vállalkozóknak, munkát az embereknek - mondta az MTI-Pressnek adott interjújában Zombor Gábor, Kecskemét polgármestere, hangsúlyozva: a stuttgarti konszern beruházóival folytatandó tárgyalásokon az önkormányzat határozottan képviseli a követelményeknek megfelelő helyi cégek bevonását az építkezésbe és beszállítóként a termelésbe.
Mivel az építkezés 2009-ben indul, a versenyben induló vállalkozásoknak fel kell készülni, hogy a magas követelményeknek meg tudjanak felelni. A tervek szerint a Mercedes-személygépkocsik gyártásában közvetlenül 2500 ember fog dolgozni, de csaknem 10 ezer további munkahelyet fog teremteni a beszállítói körben.
Húsz évet zuhant az autópiac
- A beruházás következtében növekedni fog a város lakóinak a száma is. Mintegy 300 német család érkezik, akik itt fognak vásárolni, itt veszik igénybe a különböző szolgáltatásokat, így nagyon sok ember fogja közvetett módon is érzékelni a beruházás hatásait - tette hozzá Kecskemét fideszes polgármestere, aki egyben az ellenzéki párt országgyűlési képviselője is. Majd rámutatott, hogy a Mercedes-beruházás két szálon fut: egyik a kormánnyal történt megállapodás, amelyet az elmúlt napokban írtak alá, s állami támogatásról, munkahelyteremtési támogatásról, az Európai Unió tagállamok által adható kedvezményekről szól, a másik pedig a várossal történt megállapodás, amelynek az első fázisban a legfontosabb láncszeme a szükséges ingatlan biztosítása.
- Mit vállalt az önkormányzat a beruházás megkezdése előtt?
- Azt, hogy a Daimler-Benz által kiválasztott területet megvásároljuk, átminősítjük ipari területté és beruházásra alkalmas állapotban továbbértékesítjük a beruházónak. Korábban már előszerződést kötöttünk, amelyben rögzítettük, hogy milyen feltételeknek kell teljesülniük ahhoz, hogy ez a tranzakció megvalósuljon. Amit vállaltunk, azt a megadott határidőre teljesítettük: az önkormányzat megvásárolta a területet, átminősítette és jelenleg a művelés alóli kivonása van folyamatban. Ha ez megtörténik, akkor a Mercedes-Daimler számára értékesíthető a terület.
- A felmerülő egyéb költségek kit terhelnek?
- A megvásárlás és az értékesítés között eltelt időben felmerülő munkálatok, a hatósági eljárások költségeit a Daimler-Benz a vételi árban megtéríti az önkormányzatnak. Bizonyos előlegeket már fizet is nekünk a beruházó. A legszorosabb együttműködésben történik minden. A város költségvetésében az időben történt kötvénykibocsátás fedezetet nyújt a kiadásokra. A négyszáz hektárt meghaladó területet 7,6 milliárd forintért vásárolta meg az önkormányzat - tájékoztatott Zombor Gábor.
- Milyen áron adja tovább az önkormányzat a Daimler-Benz részére az ipari területet?
Autóhitelek: egyre több a visszadobott kérelem
- Az önkormányzat ezen az ingatlan üzleten nem akar keresni, mi tulajdonképpen mint közreműködők veszünk részt benne. Persze a szerepünk azért egy kicsit több, mint egy közreműködőé. A gyár helyének kiválasztásakor fontos szempont volt, hogy a terület megvásárlását, átminősítését megadott határidőre garantáljuk. Mi abban a szerencsés helyzetben voltunk, hogy ezt meg tudtuk tenni.
- A beruházásnak az oktatásra, szakképzésre is van hatása...
- Érzékelhető volt, hogy a felsőfokú oktatás átalakítása miatt 2006-2007-re a vidéki főiskolák nehéz helyzetbe kerültek. Csökkent a létszám és félő volt, hogy gyors leépülés lesz. Így jött el az az év, amikor - ha nem történik semmi - különböző karok megszűnésével kellett volna számolni. A Mercedes-beruházás bejelentésének a hatására azonban már most közel tíz százalékkal emelkedett a műszaki karra jelentkezett és felvett hallgatók száma! Ami azt jelenti, hogy a műszaki felsőoktatás jövője gyakorlatilag biztosított Kecskeméten. A középfokú végzettségű műszaki szakemberek iránt is megnő az igény, melyhez alkalmazkodva, a gyárral együttműködve megkezdtük a szakképzés átalakítását.
Téli gumi, jégkaparó, hólánc: jótanács autósoknak
Fekete számok Amerikából
Rengetegen kerülnek utcára
Váltóláz: közel lehet az egymillió
Csődcsúcs Amerikában
MTI