.jpg)
A GfK Hungária Piackutató Intézet Kereskedelem és Technológia területe a tartós fogyasztási cikkek piacán 5 szektoron belül 54 árucsoport kiskereskedelmi forgalmának alakulását kíséri folyamatosan figyelemmel az adott szektorra jellemző disztribúciós csatornákban. Több éve vizsgálja a szórakoztató elektronikai- (az írható médiákkal együtt) és fotó termékeket (barna áruk) a háztartási kis- és nagygépeket (fehér áruk), illetve 2007-től kezdve az IT piacot (szürke áruk). A barna-, fehér-, és szürke áruk piaca 2008-ban közel 330 milliárd forintos forgalmat realizált, amely ugyan nem fedi le teljesen ezt a piacot, de a lehető legjobban megközelíti azt.
Az adatok alapján elmondható, hogy 2008 nem volt könnyű év a kereskedelemben. A tartós fogyasztási cikkek iránti kereslet már a 2007-es év vége felé megtorpant olyannyira, hogy a 2007-es decemberi forgalom nem érte el a 2006-ik évit, és ez a tendencia változatlan maradt.
A kereskedelem koncentrációja is folytatódott. Egyes multinacionális láncok további üzleteket nyitottak, ugyanakkor a tavalyi év folyamán fokozatosan megszűnt több, elektronikai termékeket forgalmazó hálózat. Így a koncentráció és a piaci verseny a kereskedők és gyártók között a karácsonyi időszakra felerősödött.
Melyik szektor növekedett?
Az eredmények szerint a 2008-as év sem értékben, sem forgalomban nem érte el a 2007-ik évit. Ezen túlmenően az elmúlt karácsonyi időszak (2008. november-december) forgalmát tekintve az öt szektor együttesen értékben 15,2 százalékkal maradt el 2007-es eredményektől.
Az IT szektor esetében a hordozható számítógépek (notebookok) dinamikusan növekedtek a 2008-as évben, amelyben nagy szerepet játszott a netbookok megjelenése, viszont a karácsonyi időszakban ez a termékcsoport közel 35 százalékkal visszaesett a 2007-es november–decemberi időszakhoz képest. Ennek oka az erőteljes árerózió, illetve a válság kirobbanása utáni közel 20 százalékos volumenben bekövetkezett forgalomcsökkenés.
A tartós fogyasztási cikkek további négy fő szektora közül éves szinten egyedül a fotó szektor növekedett, köszönhetően a digitális fényképezőgépek és a digitális fotókeretek növekedésének, ellenben itt volt a legnagyobb az árcsökkenés.
A szórakoztató elektronikai és háztartási gépek (fehér áruk) területén már közel sem ilyen kedvező a kép, viszont az átlagár-változás sem volt olyan nagymértékű.
A 2008. évben síkképernyős televíziókból (LCD, Plasma), digitális műholdvevő egységekből, MP4 lejátszókból, autó navigációkból, hajformázókból, konyhai robotgépekből, vízforralókból és szárítógépekből (bár ez utóbbi esetben nagyon alacsony darabszámról van szó) tudtak az előző évhez képest nagyobb volumeneket értékesíteni.
Azonban az erős áreróziónak köszönhetően a hordozható autó navigációk, valamint az MP4 lejátszók árucsoportja értékben már csökkenő tendenciát mutat 2007-hez képest. A többi árucsoport esetében az árcsökkenés mellett a termékcsoportok szerkezeti vagy a márkák minőségbeli változása miatt értékben nem következett be csökkenés, sőt a már említett háztartási kisgépek esetében pedig felülmúlta a darabszámos növekedést.
Hülyék lennénk hibridautót venni
Lakáshitel helyett a festékes bödönért nyúlunk?
A pián és a cigin spórol a magyar
Hódítanak a kuponok: vásároljon olcsóbban!
2006 óta van válság, de csak most jöttünk rá
Privátbankár