A fogyasztói központ közleményében figyelmeztet arra, hogy a járatok késésekor nem mindig nyújtanak megfelelő szolgáltatást a légitársaságok.
Az Európai Bíróság november 19-én közzétett ítélete kimondja, hogy a késéssel érintett járatok utasai a járat törléssel azonos mértékű - 250 és 600 euró közötti összegben - kártalanításra jogosultak, ha végső célállomásukat a légitársaság által eredetileg tervezetthez képest három vagy több órával később érik el.
A légitársaságoknak a járatok törlésekor, késésekor a rendelet előírásait kell alkalmazniuk. Eszerint "a várakozási idővel ésszerű arányban" kell étkezést és frissítőt biztosítaniuk az utasoknak hosszabb késés esetén. Hosszabb késésnek számít a minimum 2 óra 1500 kilométeres vagy rövidebb út esetén, a legalább 3 óra az összes unión belüli, 1500 kilométer hosszú vagy minden más, 1500 és 3500 kilométeres út esetén, valamint a minimum 4 óra a két kategóriába nem sorolható esetekben.
Az EFK tapasztalatai szerint azonban erősen különböznek a légitársaságok aszerint, hogy mit értenek "ésszerű aránynak" az ellátás kapcsán. Konkrét esetben a Malév például jelentős késés esetén is csak 3 eurós vouchert adott az utasoknak, amivel legfeljebb egy üdítőt vagy egy muffint vásárolhattak az utasok. Más légitársaságok viszont, például a Lufthansa jóval bőkezűbbek ilyen esetben.
Az EFK álláspontja szerint ez a gyakorlat nem felel meg a rendelet előírásainak, és felszólítja a légitársaságokat, hogy biztosítsák a késés hosszának megfelelő ellátást az utasoknak. Egyben kérdéssel fordul az ítéletben szereplő szabályozás betartását ellenőrző Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz, mivel nem látja megfelelően biztosítottnak az ellátási és kártérítési kötelezettség betartatását.
Kibővített kártérítés: nem a levegőbe beszélnek
Repülés: mit tegyünk, ha megjárjuk a fapadossal?
Kikészülnek az utasok a csomagfeladási díjtól
MTI