.jpg)
A magyar lakosság külföldi utazásai során 134 milliárd forintnak megfelelő összeget költött el. Az első negyedévben az utasforgalmi egyenleg aktívuma 54 milliárd forintot tett ki, ami 2 milliárd forinttal kevesebb, mint 2007 ugyanezen időszakában.
Az idén az első negyedévben 3 százalékkal csökkent az egy napra Magyarországra látogatók száma, a több napra érkezőké 5 százalékkal bővült. Az elmúlt három évben az éjszakázás nélküli utazók száma folyamatosan emelkedett. A KSH szerint ez a tendencia 2007 végén látszott megfordulni, majd az idén az első negyedévben is folytatódott, ám így is közel 80 százalék az egy napra utazók aránya. Az egy napra látogatók kétötöde átutazó.
A beutazók 98 százaléka Európából érkezett, ezen belül a szomszédos országokból regisztrálták a legtöbb érkezést. A legnagyobb mértékben a lengyel, a cseh és a brit látogatók száma emelkedett, 27, 15, illetve 9 százalékkal. A hosszabb ideig itt tartózkodók 77 százaléka turisztikai céllal érkezett, ebből 19 százalék volt az üzleti utazók aránya.
A külföldi látogatók 2008 első három hónapjában 188 milliárd forintot költöttek el itt, ebből 118 milliárd forint volt a turisztikai motivációval utazók költése, ami 0,5 százalékkal kevesebb, mint az előző évben. Az egynapos látogatásokból származott a bevételek 33 százaléka, 62 milliárd forint.
A fogyasztás szerkezete változatlannak mondható a KSH jelentése szerint. Az egy napra látogatók élelmiszerek és egyéb árucikkek vásárlására fordították kiadásaik több mint felét. A több napra érkezők kiadásaik 44 százalékát szállásra és vendéglátó-szolgáltatásokra fordították. 7 százalékban élelmiszerre, 13 százalékban árucikkekre, 8 százalékban egyéb szolgáltatásokra költötték. Az idei év első hónapjaiban a forint jelentősen gyengébb volt, mint 2007-ben, s ez is hozzájárult az összes és az egy napra jutó fogyasztás értékének alakulásához - jegyzi meg a KSH.
A vizsgált időszakban a magyar állampolgárok egynapos utazásainak száma 1 százalékkal csökkent, míg a többnapos utazásoké 7 százalékkal nőtt. Az egynapos utazások csaknem felét vásárlási céllal tették. A turisztikai motivációjú utazások az egynapos utazásoknak csak 29 százalékát tették ki, míg a többnapos utazásoknak 83 százalékát. A KSH szerint jelentős, 18 százalék volt a munkavégzési célú kiutazások aránya az egynapos utazásokon belül, de még a többnaposak esetében is 13 százalék volt.
A magyarok külföldi kiadásaik 85 százalékát többnapos, 15 százalékát egynapos utazásokon költötték el. A kiadások 62 százaléka, 83 milliárd forint kötődött a turisztikai motivációval utazókhoz, ami folyó áron 10 százalékkal több mint egy évvel ezelőtt, ám ez korántsem jelenti valóban a turisztikai szolgáltatások vásárlását, a pénzmozgásokat más szempontok is befolyásolhatták, például árfolyamváltozások - közölte a KSH.
A Balaton összehozza a politikusokat
Foci Eb: újra meg kell állni az osztrák határon
Nem érzékelik a visszaesést az utazási irodák
MTI