Bár a válság eddig sem hagyta érintetlenül a gépjármű-biztosítási területet, a legfrissebb autó-eladási adatokat látva a hatás a korábbi előrejelzésekhez képest hosszabb távon is átrendezheti a piacot. A piaci körülmények, és az óriási verseny hatására a kötelező mellett a casco díjszint is évek óta zsugorodik, ez a statisztikák szerint azonban önmagában nem elég a kereslet felpezsdítésére. Potenciál a jövőben inkább a komplex gépjármű-biztosításokban van - vélik a Genertel biztosító szakértői.
Az idei első negyedévben, és azt követően áprilisban, és májusban is drasztikusan csökkent a forgalomba helyezett új autók száma, és bár a használt gépjárművek értékesítésében látszik némi fellendülés, ez legfeljebb a kötelező biztosítások piacát érintheti pozitívan, hiszen casco-t használt autóra alig-alig kötnek az autósok. A legfrissebb forgalomba helyezési statisztikák szerint az elmúlt hónapban kevesebb, mint 3400 új személygépkocsit regisztráltak a hatóságok, miközben tavaly májusban még több mint 4500-at, pedig már a tavalyi tavasz is a visszaesés jegyében telt. Az idei első öt hónap összesített mérlege még ennél is nagyobb zuhanást mutat: a tavalyi év azonos időszakához képest 2010-ben csaknem felével zsugorodott a regisztrált új autók száma. Tavaly májusig közel 34 ezer, az idén mindössze 17 ezer új autót helyeztek forgalomba.
A jövő egyértelműen abban van, hogy a casco és a KGFB terméket mind termékfejlesztési, mind értékesítési oldalon össze kell hangolni, és egy biztosításként, komplex csomagként kezelni árban, és szolgáltatásban egyaránt. „Az eddigi tapasztalatok alapján az látszik, hogy önmagában a biztosítási díjak csökkenése, illetve a különféle rész kockázatokra fedezetet nyújtó olcsóbb rész casco biztosítások megjelenése nem élénkítette fel a piacot. A pénzügyi felügyelet statisztikái szerint a casco piac díjbevétele folyamatosan csökken: az idei első negyedévben már alig haladta meg a 24 milliárdot, míg tavaly még 26 milliárd forint fölött volt.” – tette hozzá Csikós Dániel.
A használt autók piacáról rendelkezésre álló legfrissebb, áprilisi adatokból az derül ki, hogy ezekre a gépkocsikra nagyobb a kereslet, mint tavaly ilyenkor. A Carinfo statisztikái szerint 2009 áprilisához képest néhány százzal több használt autó fogyott az idén, és összesítve hasonló nagyságrenddel az első négy hónapban is javult a tendencia. Jóllehet, ez biztosítási oldalon csak kevésbé, vagy nem jelenik meg, hiszen használt autókra a finanszírozói előírás hiányában alig kötnek casco biztosítást a tulajdonosok. Igaz, bizonyos tekintetben már látszik elmozdulás pozitív irányba.
Egy új tendencia első jelei most körvonalazódnak: egyre többen gondolkodnak gépjármű biztosításban és nem külön kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról, vagy casco-ról. „Tapasztalataink szerint az autósok egyre nagyobb hányada köt casco is kötelezője mellé, ha gépjármű-biztosítási csomagja díját egyszerűen, és gyorsan kiszámíthatja, valamint közös kötés esetén nem csak a kötelező kampányban, hanem akár évközben is kedvezményt, illetve teljes körű szolgáltatást kap.” – teszi hozzá Sebestyén László. A Genertel biztosítónál például a tavalyi kampányban csaknem háromszor annyian vásároltak casco terméket is a KGFB mellé, mint egy évvel korábban, de eddig az idei évben is pozitív a casco-értékesítések mérlege.
Privátbankár - Zsiborás Gergő