Így amennyiben a piaci gázár emelkedik, a lakossági tarifákban nem érvényesíthető költségnövekedést az ipari fogyasztóknak eladott gázra terhelhetik a kereskedők - írta a Napi Gazdaság.
A lap pénteki számában megjelent cikk felidézi: Rogán Antal (Fidesz) szerdán terjesztette a parlament elé a földgáz- és az áramtörvény módosításáról szóló jogszabálytervezetét, amely a lakossági tarifák megállapítását a nemzeti fejlesztési miniszter hatáskörbe utalná. A javaslat az Orbán Viktor miniszterelnök által kedden bejelentett célt szolgálja, miszerint a kormány befagyasztja a közüzemi díjakat.
Sem a keddi bejelentés, sem a törvénytervezet nem szól azonban a távfűtésről, valamint a távhőszolgáltatók által a lakossági távfűtési ellátás céljára vásárolt gázról. Így ha a tervezet mostani formájában emelkedik törvényerőre, az a lakossági távhőtarifák emelkedését okozhatja.
A lap ugyanakkor idézi Barta Juditot, a GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatóját, aki szerint vélhetően korrigálják a tervezetet, amelyből a sietség miatt maradhattak ki a távfűtésre vonatkozó paragrafusok. A kutató szerint kiterjesztik a moratóriumot a távfűtésre is, így a lakossági ellátáshoz felhasznált gáz esetében is a hatósági árképzés érvényesül; várakozásai szerint erre az őszi fűtési szezon kezdetéig sor kerülhet. Ellenkező esetben a távfűtés - a lakossági gázzal és árammal szemben - drágulhatna, márpedig csaknem 700 ezer magyar háztartás oldja meg fűtését távhővel.
Őszre megállapodnak?
Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter arra törekszik, hogy a megállapodások a kormányzat és az energiaszolgáltatók között legkésőbb őszre megszülessenek, és a fűtési szezon kezdetekor már érvényesek legyenek - írta a Népszabadság.
Önnek hogy tetszik a Fidesz akcióterve? Szavazzon! |
Az eddigi tárgyalások során kiderült, hogy a szolgáltatóknak Magyarországon a kiszámíthatóság, a stabilitás és a tervezhetőség hiányzik a leginkább, és fontos az is, hogy bevonják őket a kérdések megoldásába. "Arra természetesen nem adhatok garanciát, hogy szempontjaik mindig érvényesülnek, de érveik meghallgatása nélkül döntés nem születhet. A tisztességes profitot elismerem, de elképzelhetetlen, hogy ennek árát mindig a lakosság fizesse meg" - jelentette ki Fellegi Tamás.
Elmondta, hogy készül egy kormányelőterjesztés, amely a közösségi közlekedés hosszú távú stratégiáját tartalmazza, s az reményei szerint még a nyáron a kormány elé kerülhet. Erről részleteket nem árult el, de annyit közölt: a dokumentum rögzíti majd a közösségi közlekedés előnyét az egyéni közlekedéssel, ezen belül a vasútét a közúttal szemben.
Népszabadság, Napi Gazdaság