1p
A Facebook és a hozzá hasonló közösségi portálok illetékesei régóta nyugtalankodnak. Népszerűségük látványos növekedése ellenére mindeddig nem találták meg a módját annak, hogy a rengeteg új "barát" és "követő" arányos jövedelmet is hozzon számukra.
A Facebook és a hozzá hasonló közösségi portálok illetékesei régóta nyugtalankodnak. Népszerűségük látványos növekedése nyomán nevük közismertté vált, de mindeddig nem találták meg a módját annak, hogy a rengeteg új "barát" és "követő" arányos jövedelmet is hozzon számukra. A svájci Davosban lezajlott világgazdasági fórum alkalmából a nagy riválisok, a Twitter, a Myspace, a Facebook és a Linkedln vezetői együtt vitatták meg jövendő üzleti stratégiájukat.

Közös téma volt, hogy ezeket a hálózatokat a barátkozásnál többre is fel kellene használni: humanitárius célokra - például a Haiti földrengés áldozatainak segítésére -, vagy arra, hogy a vállalkozások jobban kommunikálhassanak ügyfeleikkel a fogyasztás serkentése érdekében. A résztvevők méltatták a közösségi média arra irányuló képességét, hogy sokakhoz eljusson, kapcsolatokat alakítson ki, összekösse az embereket és a vállalkozásokat, de nem sokat mondtak arról, hogy miként lehet pénzt csinálni az oldalak látogatóinak hatalmas tömegéből.
   
Augie Ray, a szociális internetezés egyik vezető elemzője úgy fogalmazott az AP amerikai hírügynökségnek: "Az a fontos számukra, hogy a fogyasztók szemében nélkülözhetetlenné váljanak. A Facebook esetében a barátok preferenciáira és cselekedeteire is kiható hirdetések értéke az érdekes". Ezeken a portálokon azok számítanak barátnak, akiket a felhasználó a maga oldalán megnevez, betekintést nyújtva az általa elérhetővé tett tartalmakhoz.

A Facebook a portál jobboldalán elhelyezett hirdetésekből tesz szert jövedelemre. Az utóbbi időben találgatás indult arról, hogy a cég az idén esetleg a tőzsdére megy. A portál novemberben kettős részvényrendszert vezetett be, amely előjogokat biztosít a jelenlegi részvényeseknek, ám kevésbé vonzó más befektetők számára, mivel kevesebb szavazati jogot nyújt számukra: ez tipikusan a tőzsdei bevezetés előjátéka.
   
"A Google tőzsdei bevezetése előtt ugyanezt tette" - jelentette ki a davosi megbeszélésen Scott Sweet, az IPO Boutique befektetési tanácsadó cég szenior partnere, aki szerint abban az esetben, ha a Facebookot is tőzsdére dobják, akkor a Twitter és a Linkedln is követheti a példát.
   
A közösségi portálok új lehetőségeit méltatta a tanácskozáson Evan Williams, a rendkívül népszerű Twitter vezetője is. Elmondta, hogy egyre több kisvállalkozás érintkezik ügyfeleivel a portálon, kihasználva azt, hogy az emberek mind több kapcsolatukat bonyolítják a közösségi hálózatok segítségével. "A közösségi portálok közül sokan összpontosítanak erre a jelenségre. Működésük veleje a kommunikáció, de egyben mindenfajta egyéb érintkezést is gyámolítnak. A Twitter révén például bárki kapcsolatba léphet valamilyen helyi bolttal, például egy kávézóval, és megtudhatja, hogy mi az aznapi ajánlat" - fejtette ki Williams.
   
Randi Zuckerberg, a Facebook alapítójának, Mark Zuckerbergnek a testvére arról beszélt, hogy miként működött közre a portál más hasonló webhelyekkel együtt a Haitinak szóló jótékonysági programok megszervezésében a pusztító földrengés után, információt szolgáltatva a tragédiáról, és megjelölve az adományozásra szolgáló címet is.
   

Üzleti tartalékok   

A szakértők szerint a közösségi hálózatokban nagy üzleti tartalék van. George Colony, a Forrester ügyvezetője megjegyezte, hogy manapság sokan napi öt-hat órát töltenek az interneten - ennél több időt csak az alvásra fordítanak. A ComScore Inc. cég felmérése szerint a 15 legnagyobb forgalmú portál közül hét közösségi jellegű. Közülük a Facebooknak napi 130 millió látogatója van, a Myspacet naponta 50-60 millió internetező keresi fel, a Twittert napi 25 millió.
   
A Facebook és a Twitter közösségi portálokon megszokott tartalommegosztó szolgáltatásokkal bővül a Google levelezési rendszere, a Gmail. A Google Buzz névre keresztelt új szolgáltatása a tartalommegosztást próbálja egyszerűbbé tenni, de az újítás nem titkolt célja, hogy megtörje a Facebook és a Twitter uralmát.

Mivel a Buzz a Gmail levelezőrendszer alapjain nyugszik, hamarosan 176 millió felhasználó számára lesz elérhető. A Google abban bízik, hogy a Twitter a Picasa és a Flickr szolgáltatásainak "becsatornázásával", kihívója lehet a világszerte már 400 millió felhasználót számláló Facebook közösségi portálnak, amely egyelőre nem szerepel a megnevezett partnerek között.
Ezek a portálok mind több üzleti tevékenységet bonyolítanak le, a "barátok" rajtuk helyezik el álláskereső hirdetéseiket, vendéglők ajánlják konyhájukat, mások a legelőnyösebben beszerezhető gépkocsikat vagy számítógépeket ajánlják ezen az úton. Ez viszont azt jelenti, hogy a "szociális média az üzleti élet egyik motorjává válik" - vélekedik Don Tapscott, az nGenera Insight nevű, információs technológiával foglalkozó elemző cég elnöke. A vállalkozások a Facebookot és a Twittert felhasználják márkájuk méltatására, és arra is, hogy kedvükben járjanak termékeik felhasználóinak, például kedvezményeket és jutalmakat kínáljanak számukra.
   
Az online jövedelem alapvetően az internet társadalmi beépültségével függ össze. Ezt az eBayhez hasonló népszerű webhelyek hamar megértették, és fogyasztói bázisukat olyan kritériumokra építik, mint például a bizalom - hangsúlyozta Tim Berners-Lee brit fizikus, a világháló, a world wide web feltalálója. "A személyes adatvédelmi politikában végrehajtott legkisebb változtatás is kihat a közösségi hálózatok működésére" - mondta a portálok vezetőiből, szakírókból és tudósokból álló közönségnek.
   
Az eBay megerősítette az adatvédelmet, így például az árverési portál ma már nem közli az egymás ellen licitáló vevők személyi adatait.
   
A fiatalabb internetezők azonban sokkal nyitottabbak, többet hajlandók közöli magukról. Reid Hoffman, az alkalmazottak és a munkakeresők közösségi portáljaként működő Linkedln elnöke és alapítója szerint "az adatvédelmet illetően inkább csak az idős emberek aggódnak". Sok tizenéves és fiatal felnőtt azért használja mobiltelefonján a Facebookot és a Twittert, mert szemükben az a legfőbb, hogy el lehessen érni őket, és láthatók maradjanak - fejtette ki.
   
Don Tapscott véleménye szerint a közösségi internetezés jövője maguktól a résztvevőktől függ. "Ez egy semleges média, a mi feladatunk megtölteni alapvető emberi értékekkel. Ezek egyike az információs titoktartás. Ennek lehetőségét meg kell óvni, tehát azt a jogot, hogy minden érintett megvédhesse adatait, magánéletének titkait" - hangsúlyozta az elemző Davosban.

A fiatalok már nem szeretnek sokat írni
Torta helyett ráncfelvarrással ünnepelt a Facebook
Twitteren kapnak el a bűnözők

MTI

Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG