Közös téma volt, hogy ezeket a hálózatokat a barátkozásnál többre is fel kellene használni: humanitárius célokra - például a Haiti földrengés áldozatainak segítésére -, vagy arra, hogy a vállalkozások jobban kommunikálhassanak ügyfeleikkel a fogyasztás serkentése érdekében. A résztvevők méltatták a közösségi média arra irányuló képességét, hogy sokakhoz eljusson, kapcsolatokat alakítson ki, összekösse az embereket és a vállalkozásokat, de nem sokat mondtak arról, hogy miként lehet pénzt csinálni az oldalak látogatóinak hatalmas tömegéből.
Augie Ray, a szociális internetezés egyik vezető elemzője úgy fogalmazott az AP amerikai hírügynökségnek: "Az a fontos számukra, hogy a fogyasztók szemében nélkülözhetetlenné váljanak. A Facebook esetében a barátok preferenciáira és cselekedeteire is kiható hirdetések értéke az érdekes". Ezeken a portálokon azok számítanak barátnak, akiket a felhasználó a maga oldalán megnevez, betekintést nyújtva az általa elérhetővé tett tartalmakhoz.
A Facebook a portál jobboldalán elhelyezett hirdetésekből tesz szert jövedelemre. Az utóbbi időben találgatás indult arról, hogy a cég az idén esetleg a tőzsdére megy. A portál novemberben kettős részvényrendszert vezetett be, amely előjogokat biztosít a jelenlegi részvényeseknek, ám kevésbé vonzó más befektetők számára, mivel kevesebb szavazati jogot nyújt számukra: ez tipikusan a tőzsdei bevezetés előjátéka.
"A Google tőzsdei bevezetése előtt ugyanezt tette" - jelentette ki a davosi megbeszélésen Scott Sweet, az IPO Boutique befektetési tanácsadó cég szenior partnere, aki szerint abban az esetben, ha a Facebookot is tőzsdére dobják, akkor a Twitter és a Linkedln is követheti a példát.
A közösségi portálok új lehetőségeit méltatta a tanácskozáson Evan Williams, a rendkívül népszerű Twitter vezetője is. Elmondta, hogy egyre több kisvállalkozás érintkezik ügyfeleivel a portálon, kihasználva azt, hogy az emberek mind több kapcsolatukat bonyolítják a közösségi hálózatok segítségével. "A közösségi portálok közül sokan összpontosítanak erre a jelenségre. Működésük veleje a kommunikáció, de egyben mindenfajta egyéb érintkezést is gyámolítnak. A Twitter révén például bárki kapcsolatba léphet valamilyen helyi bolttal, például egy kávézóval, és megtudhatja, hogy mi az aznapi ajánlat" - fejtette ki Williams.
Randi Zuckerberg, a Facebook alapítójának, Mark Zuckerbergnek a testvére arról beszélt, hogy miként működött közre a portál más hasonló webhelyekkel együtt a Haitinak szóló jótékonysági programok megszervezésében a pusztító földrengés után, információt szolgáltatva a tragédiáról, és megjelölve az adományozásra szolgáló címet is.
Üzleti tartalékok
A szakértők szerint a közösségi hálózatokban nagy üzleti tartalék van. George Colony, a Forrester ügyvezetője megjegyezte, hogy manapság sokan napi öt-hat órát töltenek az interneten - ennél több időt csak az alvásra fordítanak. A ComScore Inc. cég felmérése szerint a 15 legnagyobb forgalmú portál közül hét közösségi jellegű. Közülük a Facebooknak napi 130 millió látogatója van, a Myspacet naponta 50-60 millió internetező keresi fel, a Twittert napi 25 millió.
A Facebook és a Twitter közösségi portálokon megszokott tartalommegosztó szolgáltatásokkal bővül a Google levelezési rendszere, a Gmail. A Google Buzz névre keresztelt új szolgáltatása a tartalommegosztást próbálja egyszerűbbé tenni, de az újítás nem titkolt célja, hogy megtörje a Facebook és a Twitter uralmát. Mivel a Buzz a Gmail levelezőrendszer alapjain nyugszik, hamarosan 176 millió felhasználó számára lesz elérhető. A Google abban bízik, hogy a Twitter a Picasa és a Flickr szolgáltatásainak "becsatornázásával", kihívója lehet a világszerte már 400 millió felhasználót számláló Facebook közösségi portálnak, amely egyelőre nem szerepel a megnevezett partnerek között. |
Az online jövedelem alapvetően az internet társadalmi beépültségével függ össze. Ezt az eBayhez hasonló népszerű webhelyek hamar megértették, és fogyasztói bázisukat olyan kritériumokra építik, mint például a bizalom - hangsúlyozta Tim Berners-Lee brit fizikus, a világháló, a world wide web feltalálója. "A személyes adatvédelmi politikában végrehajtott legkisebb változtatás is kihat a közösségi hálózatok működésére" - mondta a portálok vezetőiből, szakírókból és tudósokból álló közönségnek.
Az eBay megerősítette az adatvédelmet, így például az árverési portál ma már nem közli az egymás ellen licitáló vevők személyi adatait.
A fiatalabb internetezők azonban sokkal nyitottabbak, többet hajlandók közöli magukról. Reid Hoffman, az alkalmazottak és a munkakeresők közösségi portáljaként működő Linkedln elnöke és alapítója szerint "az adatvédelmet illetően inkább csak az idős emberek aggódnak". Sok tizenéves és fiatal felnőtt azért használja mobiltelefonján a Facebookot és a Twittert, mert szemükben az a legfőbb, hogy el lehessen érni őket, és láthatók maradjanak - fejtette ki.
Don Tapscott véleménye szerint a közösségi internetezés jövője maguktól a résztvevőktől függ. "Ez egy semleges média, a mi feladatunk megtölteni alapvető emberi értékekkel. Ezek egyike az információs titoktartás. Ennek lehetőségét meg kell óvni, tehát azt a jogot, hogy minden érintett megvédhesse adatait, magánéletének titkait" - hangsúlyozta az elemző Davosban.
A fiatalok már nem szeretnek sokat írni
Torta helyett ráncfelvarrással ünnepelt a Facebook
Twitteren kapnak el a bűnözők
MTI