A vállalatok az informatikai büdzsék visszavágása közepette is keresik azokat a szolgáltatásokat, amelyek segítségével azonnal csökkenthetik költségeiket, ugyanakkor megalapozhatják az újbóli növekedést. Ebben a helyzetben ismét kiemelt figyelem fordult az IT outsourcing felé: a Gartner piackutató cég által megkérdezett európai szervezetek 60 százalékánál jelezték, hogy 2009-ben többet fog kiszervezni, és csak 7 százalékuk válaszolt úgy, hogy a tavalyinál kevesebbet.
Az outsourcinggal kapcsolatos célok nem változtak, legfeljebb a hangsúlyok tolódnak el – a vállalati ügyfelek továbbra is elsősorban a költségek csökkentése, az erőforrásokhoz való hozzáférés, az IT és az üzlet összehangolása, továbbá a meglévő befektetések értékének növelése érdekében döntenek az IT bizonyos elemeinek kiszervezéséről. Az outsourcing azért vált most érdekessé, mivel az elbocsátások kapcsán kisebb informatikai infrastruktúrára van szükség; ahol ezt a külső szolgáltató biztosítja, ott a volumen csökkenésével azonnali költségcsökkenést lehet elérni a havidíjakban.
Már itthon is kevésbé jellemző, hogy a nagy monolit outsourcing szerződések dominálnának, hanem inkább részfeladatokat, modulokat szerveznek ki az ügyfelek, amelyeket könnyebben tudnak kontrollálni; rájöttek ugyanis, hogy az egy darab nagy monolit szerződést egyszerűen nem tudják szolgáltatásiszint-megállapodásokkal (SLA) mérni. A válság hatására az informatikán belül sincsenek olyan funkciók, amelyeket valamilyen stratégiai szempontból feltétlenül a szervezeten belül akarnának tartani; ha azt a szolgáltató olcsóbban adja, akkor akár 10 százalékos árkülönbség esetén is beindítják a projektet. Az informatika egyes funkcióinak kiszervezését már széles körben végzik itthon is, az üzleti folyamatok átalakításába és az egyes folyamatok kiszervezésébe azonban még kevesen fogtak bele.
A Computerworld 2009. november 25-i konferenciáján a hazai IT outsourcing piac – szolgáltatók, tanácsadók, jogi szakértők és természetesen a vállalati ügyfelek – képviselői tartanak előadásokat az IT outsourcing és az üzletifolyamat-kiszervezés informatikai vonatkozásaival kapcsolatos nemzetközi és hazai trendekről, a megváltozott ügyféligényekről és az ezekkel kapcsolatos szolgáltatói kihívásokról.
A konferencia programjáról a Computerworld oldalán részletesen is olvashat >>
(x)