Jövőre megváltoznak a közlekedési eszközök bérbeadására vonatkozó teljesítési hely szabályok, és ez jelentősen átalakíthatja a jellemzően nagy értékű, a magyar társaságok vezetői részére külföldről bérelt személygépkocsikra létrejött adóoptimalizációs struktúrákat.
A meghatározó tényezők közül a forgalmi adót érintő változások lesznek jelentősek. A jelenlegi gyakorlat szerint a vállalatok külföldről - a legtöbbször Németországból - bérbe vett autókat bocsátanak vezetőik részére.
A bérletről – a jelenlegi gyakorlat szerint - német forgalmi adót tartalmazó számlát kapnak, a német áfa ugyanakkor nem maradt „elsüllyedt költség” a magyar cégeknél. Az EU egységes visszatérítési rendszerében ugyanis a német adóhatóság rendre visszautalta a bérleti díjak áfáját. Az uniós áfa-direktívával összhangban jövőre életbe lépő új teljesítési hely szabályok azonban megszüntetik ezt az „idilli” állapotot.
Azt, hogy a bérbe vételről jövőre áfás számlát állítanak-e ki a vállalkozás számára, három tényező befolyásolja: a bérbeadási időtáv, a bérlő adóalanyisága, és hogy ténylegesen melyik államban használják az autókat.
A megváltozott szabályok alapján a magyar cég abban az esetben fog németországi áfát tartalmazó számlát kapni a bérbe vételről 2010-ben is, amennyiben a magyar cégek 30 napnál nem hosszabb időszakra bérlik és Németországban veszik át az autókat. Bizonyos esetben azonban felmerülhet a rendeltetésszerű joggyakorlás adóhatóság általi vizsgálata is.
Egyéb esetekben a német bérbeadó áfát nem tartalmazó számlát fog kiállítani a bérbeadásról a magyar társaság számára, melynek értéke után a magyar bérlő lesz az adófizetésre kötelezett, azonban a gépkocsik bérleti díjának áfája nem lesz levonható. A 2009-ig érvényes adókörnyezetre kialakított struktúrákat tehát mindenképpen felül kell vizsgálni, vajon megéri-e azokat alkalmazni jövőre is. „A jövő évi áfa változások mellett a döntéshozók biztosan figyelembe fogják venni a hazai regisztrációs adóterheket is, s az idei optimum helyett a legkisebb rossz elve mentén fogják majd megtalálni az új megoldásokat. Mozgásterük így meglehetősen leszűkül”- mutatott rá Hegedüs Sándor, az RSM DTM Hungary Zrt. adócsoportjának vezetője.
Rövid, vagy hosszú távú bérbeadás – sok kicsi sokra megy?
Az új - teljesítési hely - szabály szerint a 30 napnál nem hosszabb bérbeadás után abban az államban kell áfát fizetni, ahol az átadás megtörténik. Eszerint, illetve az adófizetésre kötelezettre vonatkozó, januártól hatályos új szabályok szerint, ha a magyar társaság Magyarországon veszi át az autót, azután neki kell megfizetnie az áfát 25%-os kulccsal.
Hosszútávú bérlet – társaságok egymás között
A 30 napnál hosszabb bérbeadás esetén, amennyiben a bérlőnek van a saját állama szerinti adószáma, akkor adóalanynak minősül. 2010-től pedig, ha az adóalanyoknak történő hosszú távú bérbeadás teljesítési helye másik államban van, az adóalanynak minősülő bérlő a saját bevallásában kell hogy megfizesse az adót: ilyen esetben a német bérbeadó áfát nem tartalmazó számlát állít ki a magyar bérlőnek.
2010-ben, az új áfa szabályok miatt a külföldről 30 napot meghaladóan autót bérlő magyar társaságok tehát jellemzően az ideihez képest 25 százalékos többletköltséggel kell, hogy tervezzenek. Emiatt a jelenlegi struktúrák felülvizsgálatára, illetve amennyiben szükséges, módosítására van szükség. Az új optimum kiszámításánál figyelembe kell venni a bérbe vétel áfáját (a bérleti díj 25%-a), mint korábban nem felmerült költséget, illetve a vételárat és a regisztrációs adót, amik egy saját tulajdonú autó egyszeri, fix költségei.
„Mivel általános recept nincs, egyedileg kell eldönteni, hogy megéri-e fenntartani a külföldi bérletet pl. a tervezett használati időtől, illetve az autó értékétől függően”- összegzett Hegedüs Sándor.
Azt az autót viszik, ami keveset fogyaszt
Kivonják a forgalomból, ha nem megy át a műszakin
Rámozdultak a magyarok a román rendszámra (is)
Újra virágzik a német autópiac
Privátbankár