A december végig tartó regisztrációsadó-amnesztia nem csupán az 50 százalékos adócsökkentés miatt tűnik vonzónak, erős nyomást jelent az ősztől jelentősen szigorodó új szabályozás és a várható szankciók súlya is. A csökkentett regisztrációs adó megfizetését követően már kérhető a magyar rendszám, azonban az áfa, valamint a gépjárműadó megfizetése is megjelenik kötelezettségként, hiszen a jelenlegi regisztrációs adó amnesztia nem terjed ki ezen adónemekre. Az adófizetési kockázatot hivatott kezelni a gépjármű „magyarosításához” kialakított eljárásrend, az lefelezett regisztrációs adó megfizetéséhez és a magyar rendszám megszerzéséhez pénzügyi képviselő bevonását írta elő a jogalkotó.
A pénzügyi képviselő - aki a külföldi cég számára adószámot kér a magyar adóhatóságnál - az adókötelezettség teljesítéséért megbízójával együtt egyetemlegesen felel. Ezért az adóalany által fizetendő 50 százalékos regisztrációs adó mellett a várható általános forgalmi adó és gépjármű adó kötelezettséget is figyelembe véve kell bankgaranciát, vagy egyéb garanciát kérnie partnerétől.
A 10 ezer feletti külföldi rendszámmal közlekedő közül alig páran érdeklődtek a lehetőségek iránt, Kalocsai Zsolt, az RSM DTM Zrt. vezérigazgatója azonban úgy látja, többnyire már az is a meglepetés erejével hatott, hogy áfá-t is kell fizetni, valamint az is, hogy a pénzügyi képviseleti eljárás mit jelent és hogyan működik.
Mivel pénzügyi képviseletet csak legalább 50 millió forint jegyzett tőkéjű vagy ekvivalens bankgaranciával rendelkező társaság láthat el, ez könnyű helyzetbe hozza az adóhatóságot, amely biztosan talál egy olyan tőkeerős felelőst, aki a járműtulajdonos esetlegesen elmaradó adófizetése esetén felelősségre vonható. A vezető szerint kérdés azonban, hogy mindezeket figyelembe véve milyen mértékben tudja elérni a szabályozó a kívánt célt, a magyar rendszámra történő áttérést és valóban elégséges motiváció-e a kedvezmény valamint a kilátásba helyezett büntetések és szankciók összessége.
Hogyan tartható meg a szlovák rendszám? A szlovák rendszámmal kapcsolatos hercehurcát könnyen meg lehet úszni. A megoldás annyi, hogy az autónak ne tulajdonosai legyünk, hanem béreljük vagy lízingeljük azt. Bővebben>> |
Jövőre még kevesebb külföldi rendszám lehet
2011. szeptember 1-től jelentősen módosulnak a külföldi rendszámmal ellátott járművek belföldi üzemeltetésének szabályai. Szűkre szabottan lesz jogos a külföldi rendszám használata: egyrészt ha az üzembentartó belföldi, de nem természetes személy, amelynek külföldön bejelentett székhelye (vagy telephelye) van, de rendszeres tevékenységet végez hazánkban, és a tulajdonos a jármű forgalomba helyezését a közlekedési igazgatási hatóságnál már kezdeményezte. Másrészt, ha a járművezető szokásos tartózkodási helye nem Magyarországon van, és a járművet harminc napnál rövidebb ideig használja belföldön, egyébiránt pedig a rendszeres külföldi munkavégzés érdekében vezeti. Utóbbi esetben a használathoz az üzembentartó írásbeli hozzájárulása is szükséges, a jármű birtokbaadási időpontjának megjelölésével.
A külföldi rendszám használatának jogosságát a jármű üzembentartója vagy vezetője a közúti ellenőrzés során közokirattal, vagy teljes bizonyító erejű magánokirattal köteles igazolni. Ennek hiányában a jármű rendszáma és a forgalmi engedély a helyszínen bevonható, illetve végső soron 800.000 forintig terjedő bírsággal sújtható az üzembentartó vagy a vezető.
Privátbankár