Mivel a magyarországi hó helyzet idén is kiszámíthatatlan, a téli sportok szerelmesei a hazai sípályák helyett egyre gyakrabban választanak külföldi, autóval is néhány óra alatt megközelíthető úti célt. A biztonságról ugyanakkor a rövid, akár egy-két napos kiruccanások alkalmával sem szabad megfeledkezni és megéri megfelelően tájékozódni, minden eshetőségre felkészülve.
Az Union Biztosító szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleménye szerint például az egyik sarkalatos pont, amiről az utazók gyakran elfeledkeznek, hogy baleset nem csak a sípályán történhet. Bár a téli sportok szerelmesei a sport veszélyeinek ismeretében az átlagnál tudatosabban készülnek az utazásaikra és előre gondoskodnak biztonságukról, figyelmük még nekik is – az esetek többségében – csak az utasbiztosításra terjed ki. És bár ez az utazás alatt elszenvedett balesetek esetén is védelmet ad, az asszisztencia szolgáltató telefonszámának ismerete mellett egyéb hasznos információkkal, szabályokkal is érdemes tisztában lenni egy külföldi síelés alkalmával.
Mit ér a gépjármű-biztosítás külföldön?
Mi történik, ha a külföldi károkozónak nincs érvényes kötelező biztosítása? |
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás megléte – amit Magyarországon kívül a biztosítási zöldkártya felmutatásával tudunk igazolni – külföldön is kötelező ám ez önmagában még nem jelent tökéletes biztonságot. Éppen ezért megéri tisztában lenni az érvényben lévő szabályokkal, hiszen baj esetén sok kellemetlenségtől megkímélhetjük magunkat, ha az ügymeneti folyamatokkal tisztában vagyunk.
„Viszonylag egyszerű az eset, amikor érvényes kötelező biztosítással magyar autós külföldön okoz kárt. Akkor ugyanis mindössze annyi a teendője, hogy öt munkanapon belül be kell jelentenie azt a saját biztosítójához, ugyanúgy mintha Magyarországon történt volna a károkozás. Fordított esetben, azaz ha egy magyar autósnak külföldön okoznak kárt, választhat aközött, hogy vagy bejelenti a kárt külföldön a károkozó biztosítójához, vagy az autó hazahozatala után, a károkozó biztosítójának magyarországi levelezőpartnerénél teszi meg a kárbejelentést. Hogy utóbbi esetben ki az illetékes levelezőpartner, abban vagy saját biztosítója, vagy a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) tud segíteni” – mondja Maják Viktor, az Union Biztosító kommunikációs igazgatója.
Bár az Európai Unió országaiban a kárrendezés általában gördülékenyen megy, fel kell készülni arra is, hogy a külföldön történt balesetek esetében ez 1-2 hónapot is igénybe vehet, sőt súlyosabb balesetnél, komoly személyi sérüléseknél, bírósági eljárásoknál az idő akár években is mérhető.
A casco biztosítás ugyanakkor a saját kár megtérítése mellett az ilyen esetek elkerülésére is megoldást jelent. A casco terhére az autó javítását azonnal elvégeztethetjük – ami e nélkül csak a kárrendezés után kezdődhetne meg – majd a javítás költségei a hazai biztosítón keresztül, a károkozó kötelezőjének terhére kerülnek elszámolásra, így nem a saját casco bonuszunk látja az eset kárát. Ezzel nem csak sok bosszúságtól kímélhetjük meg magunkat, de időt és pénzt is spórolhatunk.
Privátbankár