Az amerikai másodlagos jelzálogpiaci válság hatása miatt kialakult folyamatok miatt válságban van az egész autóipar és a vállalati finanszírozás is, így egyre nehezebben jutnak majd hitelhez a hazai vállalatok.
Azok a cégek, akik az idén autót akartak venni, főleg két okból halasztották el a vásárlást: vagy maga a vállalkozás van bajban, vagy a szigorodó hitelfeltételek miatt nem jutnak pénzhez. Piaci információk szerint, míg korábban az autófinanszírozási kérelmek 90 százalékát befogadták a bankok, addigra mára ez az arány 60-70 százalékra esett vissza. Számos lízingcsoportnál pedig felfüggesztették a svájci frank alapú finanszírozások befogadását és a forint alapú finanszírozás, a jegybanki alapkamat emelése következtében is jelentősen drágul.
A helyzet bizonytalanságára jellemző, hogy az autóforgalmazók folyamatosan újrakalkulálják a jövő évi árakat, miközben az évnek ebben az időszakában már általában készen vannak vele, ezzel együtt a bankok szinte naponta változtatják a hitelfelvételi kondíciókat.
De ha lesz is hitel a közeljövőben, ahhoz az eddigieknél nehezebb lesz hozzá jutni, mutatott rá Wolfgang Bartesch, a Fox Autorent alapítója és ügyvezető igazgatója. Bár a kölcsönzőket is érinti a pénzügyi válság, azonban nem mindenkinek vannak ilyen gondjaik, így szinte bármilyen igényt ki tudnak elégíteni. A jelenlegi hitelfeltételek mellett pedig a bérleti konstrukció versenyképesebb a banki finanszírozású autókkal szemben, és bérautóhoz sokkal könnyebb hozzájutni.
A bérleti konstrukció, amely lényegesen rugalmasabb a lízingnél és a banki finanszírozásnál, több szempontból is előnyös lehet egy cégnek. Vásárlás esetén legalább 10-30 százalékos önerőt kér a pénzintézet, míg a bérautónál nincs ilyen megkötés, így az a vállalkozás finanszírozására fordítható. Sokkal egyszerűbb kilépni a szerződésből, mint egy lízing vagy banki finanszírozású vétel esetén, állítja Bartesch. Hozzáteszi, hogy figyelembe véve a bérlethez kapcsolódó összes szolgáltatást, ez a konstrukció nem drágább, mint a lízing vagy a részletre történő vásárlás.
Számos vállalkozás döntött amellett, hogy kivár az autóvásárlással és az átmeneti időszakra autót bérel. Ezt jelzi már, hogy a Fox Autorent forgalma 15 százalékkal növekedett a tavalyi évhez képest az őszi időszakban is. Bartesch szerint ennek egyik oka, hogy a hazai cégek felismerték, hogy nem szükséges tulajdonolni az autót, elég, ha rendeltetésszerűen tudják használni. Így a jelenlegi körülmények között a multinacionális cégek is az átmeneti megoldásokban érdekeltek.
Bezártak a francia autógyárak
Használt autó: százezerben gondolkoznak a magyarok
Az európai óriások sem tudják eladni autóikat