A Google egyeduralmát az egyes országok szintjén csak a helyi - anyanyelvet és helyi sajátságokat ismerő - kereső szolgáltatások törhetik meg állítják a szakértők. A kínai Baidu mellett azonban csupán néhány helyi (cseh, orosz, francia) kereső tartja magát, s a "Góliátok" küzdelmében csupán parányi pontszemeknek látszanak a nemzeti keresők. Ezek a "Dávidok" azonban egyértelműen hisznek a fejlesztéseikben, s ez sok esetben segít akár évekig is működtetni egy költséges és bizonytalan üzleti sikerű keresőfejlesztési projektet. Vajon van-e helye a fejlesztésnek, a kreativitásnak, ha a nagy európai Google ellenpólusnak tervezett EU keresőprojekt is csúnyán zátonyra futott?
Az utóbbi időben több, kifejezetten a magyar tartalomra kifejlesztett szolgáltatás is elindult, ezek között találhatunk hagyományosabbakat és újszerűeket egyaránt. A kérdés továbbra is az, hogy képesek lesznek-e a feltörekvők akárcsak néhány százalékot elvenni a kereső piac hazai tortájából, megalapozzák-e a hazai keresés jövőjét, vagy idővel feladják nagy terveiket.
A szakértők egy része szerint, a hazai fejlesztők legnagyobb ellensége az ismeretlenség, illetve hogy egy 10 milliós, egyedi nyelvű ország keresőpiaca is sokkal kisebb, mint az angol, német, spanyol vagy francia nyelvi környezetben működő versenytársaké.
Az szinte bizonyos, hogy 100 millió dollárt egyik tehetséges hazai cég sem képes befektetni, ezért marad a kreativitás és az egyediség illúziója, illetve a tengerentúli piacok becserkészése. Hiába azonban minden tehetség, ha kevés a saját tőke, nem tolonganak az üzleti angyalok, kockázati befektetők. A nagy ötleteket nem elég kitalálni vagy megvalósítani, ma már hatalmas kihívást jelent működtetni, fenntartani, nyereségesen üzemeltetni azokat.
A magyar piac rizikóját igyekeznek kivédeni azok a fejlesztők, akik megpróbálnak a határon- esetleg akár a tengerentúlra eljuttatni terméküket. Nekik sincs egyszerű dolguk, hiszen hazai fejlesztést Amerikában, vagy az EU-ban befuttatni szintén nem egyszerű. Ha sikerül valamelyik nagyobb startup versenyen sikerrel szerepelni, akkor persze némileg megnőhetnek az esélyek, de Budapestről így is igen nehéz a nemzetközi élvonalba verekedni egy ilyen szolgáltatást.
A siker ennek ellenére nem lehetetlen, mivel az internetfelhasználók szokásai kiszámíthatatlanok. Az, hogy 2010-ben ki lesz a nagy befutó, még egyáltalán nem látszik. A hazai kereső fejlesztők szorgos munkája számos módon kifizetődhet még akkor is, ha nem sikerül elhódítani a vágyott százalékokat a Google-től - olvasható a PCWorld.hu cikkében.
A hazai fejlesztésű keresők közül a bluu.hu, a szörcs.hu, a csuuzly.com, a mindroom.hu, az iglue.com és a helthmash.com tesztje szerepel az öszeállításban - az értékeléseket a PCWorld.hu cikkében olvashatja el >>
Kukkoltak: a Google után nyomoznak a finnek
Egy gagyi logó miatt háborog a Google
Nem lesz céges játékszer az iPadből?
Privátbankár