.jpg)
Modern kiskereskedelmi ingatlanállomány
Az üzlethelyiségek számára kiadható terület hazánkban 2009 novemberében elérte az 1,8 millió négyzetmétert. Ez a szám magában foglalja az elmúlt 15 év kiskereskedelmi célú fejlesztéseit, legyen szó klasszikus, belvárosi, fedett bevásárlóközpontokról, vagy városszéli, tipikusan egy felszíni parkoló köré épített kereskedelmi parkokról. Habár még mindig a bevásárlóközpontok összterülete a nagyobb - mintegy 62%-a a teljes állománynak -, a kereskedelmi parkok területaránya öt év alatt 11%-ról 38%-ra emelkedett.
Közel a kétmillió?
Idén mintegy 190.000 m2 területtel bővült a hazai kínálat, ami már látványosan kisebb növekedés, mint a tavaly számolt 270.000 m2. A közeljövőt tekintve ez a csökkenés folytatódik: jelenleg alig 200.000 m2 terület áll építés alatt országszerte, 2011 vége előtt várható átadással. Minden bizonnyal a kétmilliomodik "pláza-négyzetméterre" még jó másfél évet várnunk kell. A tervezett projektek túlnyomó részét elnapolták, a fejlesztők most inkább a megszokott nagyvárosi központi lokációra koncentrálnak, azaz inkább bevásárlóközpontot építenek, ha építenek egyáltalán. "Nem volt ez mindig így, a közelmúlt sokkal inkább szólt a kisvárosokról és a kereskedelmi parkokról, mint az évtized elején látott, most visszatérni tűnő klasszikus bevásárlóközpont-centrikus modellről" -jellemezte az elmúlt évek fejlesztői magatartását Borbély Gábor, a CBRE magyarországi vezető elemzője.
.jpg)
A főváros már kisebbségben
Budapesten ma 835.000 m2 kiskereskedelmi terület található. A maradék közel egymillió négyzetméter fele-fele arányban oszlik meg a regionális városok (a nyolc 100.000 főnél magasabb lélekszámú város) és az egyéb városok között. Az elmúlt években a Budapesten kívül tapasztalt erős fejlesztői aktivitásnak köszönhető, hogy a főváros részesedése a 2004-es 67%-ról mára 46%-ra csökkent. A regionális városok aránya stabil volt, míg a legnagyobb növekedést felmutatva a 100.000 főnél kisebb városok részesedése a teljes kiskereskedelmi ingatlanállományban mára elérte a 28%-ot, míg öt évvel ezelőtt nem volt 10%.
Trendforduló: vissza a nagyvárosba
A kiskereskedelmi fejlesztéseket illetően az idei év még mindenképp a fővároson kívüli piacokról szólt. Habár a legnagyobb visszhangot a budapesti Allee avatása váltotta ki novemberben, országszerte idén kilenc másik projekt átadására került sor, és ennek a közel 150.000 m2 fejlesztésnek 90%-a kereskedelmi park formájában valósult meg. Ez a trend azonban megtorpanni látszik, a kereskedelmi parkok fejlesztése ugyanis lényegében leállt, míg bevásárlóközpont-építések még vannak folyamatban. "Előrejelzésünk alapján a Budapest-vidék arány várhatóan nem módosul tovább a közeljövőben, ahogyan a kereskedelmi parkok részesedése sem nő tovább a bevásárlóközpontok rovására." - összegezte Borbély Gábor.
Nem szerettek belénk a kereskedők
Döntött a kerületi önkormányzat az Allee ügyében
Az ingatlanbefektetők még félnek a régiónktól
Egyszer lesz Budán pláza-boom?
Privátbankár