Már épül az Északi Áramlat
Megkezdődött az Északi Áramlat gázvezeték építése - jelentették be Moszkvában. Az 1220 kilométeres, az oroszországi Viborgot a németországi Lubminnal összekötő vezeték építés költségeit 7,4 milliárd euróra becsülik. A vezetéket 2011 végéig akarják befejezni, az induláskor évi 27,5 milliárd köbméter gázt szállít a tervek szerint.
Az Északi Áramlat a Balti tenger alatt szállít majd földgázt Oroszország és Németország között. A vezeték projektcége, a Nord Stream AG, amelyben a Gazprom 51 százalékkal, a német E.ON Ruhrgas AG és a Wintershall AG 20-20 százalékkal, a holland Gasunie NV 9 százalékkal részesedik.
Az Északi és a Déli Áramlat gázvezetékek építésének célja a volt Szovjetunió tagállamai, s ezen belül is a már többször gondot okozó Ukrajna elkerülése. A vezetékek együttes kapacitása nagyjából megfelel az ukrajnai vezetékrendszerének.
Az Északi Áramlaton, működésének második évétől - a vezetékpár második tagjának tervezett üzembe helyezését követően - már évi mintegy 55 milliárd köbméter orosz földgáz jut egyenesen Németországba. A Déli Áramlaton több mint 60 milliárd köbméter kerül a Fekete-tengeren, Bulgárián és Magyarországon át Ausztriába, illetve Olaszországba.
A Gazprom - januári közleménye szerint - az északi-tengeri gázvezeték szállítási kapacitásának több mint a felére talált már megrendelőt. "Már több mint 21 milliárd köbméter gázra kötöttünk szállítási szerződést dán, német, francia és brit megrendelőkkel" - mondta Matthias Warnig, az Északi Áramlat üzemeltető társaságának igazgatója akkor az Euro című gazdasági magazinnak.
A megrendelők közé tartozik az E.ON Ruhrgas mellett a Gazprom és a Wintershall leányvállalata a Wingas is, amelyek "25 éves időtávban az érvényes szállítási szerződésekben foglalt mennyiség felett évente mintegy 9 milliárd köbméter gázra tartanak igényt az új vezetéken keresztül" - közölte a vállalat szóvivője.
Fogalmuk sincs, mi lesz a Nabuccóval
Az oroszok megtámadják Iránt, ha kell
MTI