Már Londonban is pénzt kunyerál a GM
"Titkos tárgyalásokon" kért állami garanciákat a csőd fenyegette amerikai General Motors autógyár brit leányvállalata, a Vauxhall. A cég a szombati The Times értesülése szerint Lord Mandelsont, a brit kormány üzleti ügyekért felelős miniszterét kereste meg a garanciavállalás érdekében. Ez az első eset a hitelválság kezdete óta, hogy egy olyan magánvállalat fordul a brit kormányhoz segítségért, amely nem a pénzügyi-banki szektorban tevékenykedik.
A brit lap úgy tudja: a Vauxhall kezdeményezése után más, külföldi tulajdonban lévő járműipari cégek, köztük a Ford és a Honda képviselői is felkeresték Mandelson hivatalát, tartva attól, hogy a Vauxhall megsegítése esetén versenyhátrányba kerülnek. A Vauxhallt, amely 1857-ben alakult szivattyú- és motorgyárként, 1925-ben vette meg a General Motors 2,5 millió - mai árakon számolva hozzávetőleg 380 millió - dollárért. Az ötezer főt alkalmazó brit cég pontosan ugyanazokat a modelleket gyártja, mint az Opel - amely szintén a GM tulajdonában van -, de a brit piacra készülő, jobbkormányos modellek a Vauxhall márkanevet viselik.
Soha nem látott összeg az autógyáraknak |
Elemzők azonban az autóiparban nem tartanak valószínűnek ilyen szintű állami mentőprogramot; szakértői vélemények szerint az ágazat áthidaló hitelekben reménykedhet. A brit gazdaság máris elkezdődött - elemzői előrejelzések szerint várhatóan súlyos - recessziójának legújabb látványos jeleként a Brit Járműgyártók és -kereskedők Szövetsége a héten közölte: novemberben 36,8 százalékkal zuhantak az autóeladások Nagy-Britanniában a tavalyi azonos hónap forgalmához képest. Ez csaknem három évtizede a legnagyobb éves szintű visszaesés a havi járműértékesítésben.
Törik a fejüket az amerikai menedzserek
Nyűglődik Amerika
Összeomlás szélén a két legnagyobb autógyár
Sikeres lehetett a német autólobbi
MTI