A PSZÁF által meghatározott határidő augusztus 15-e, ami azt jelenti, hogy mindenkinek egységesen augusztus 16-ával lépne életbe az új biztosítónál az új kötelező biztosítása. Előfordulhat, hogy egyes MÁV-os biztosítottakhoz nem jut el az információ, vagy objektíve akadályozatva lesznek az átszerződésben (mondjuk szabadságukat töltik külföldön, betegek, stb.). Ők valószínűleg késve szerződnek át az új biztosítóhoz. Számukra ez annyiban jelent majd hátrányt, hogy az új biztosító nem augusztus 16-tól ad nekik fedezetet, hanem csak a ténylegese átkötés napjától. Az augusztus 16 és a tényleges átkötés közötti napokra ezen autósok - bár fedezetük nem lesz - MABISZ díjat kell fizessenek.
Ráfizet, aki nem fizet a MÁV-nak
Fontos szabály, hogy az új biztosítóhoz történő átszerződéshez a MÁV-os autósoknak igazolniuk kell, hogy a MÁV ABE-nál fennáll-e díjtartozásuk és ha igen, akkor az mennyi. Ezt a befizetett utolsó díjrészletről szóló igazolás (csekk vs. átutalási bizonylat) másolatának benyújtásával tehetik meg. A PSZÁF határozata alapján azon MÁV biztosítottak, akik 2008. augusztus 15-ig nem fizetik meg maradéktalanul és határidőre III. negyedéves díjukat a MÁV ABE-nak, elveszítve bonuszukat, A00-ba kerülnek! A szerződéskötéskor pedig igazolniuk kell azt, hogy meddig fizették meg díjukat a MÁV ABE-hoz.
A biztosítás.hu szerint azoknak akik hátralékkal zárják MÁV ABE-s pályafutásukat azzal kell számolniuk, hogy az új biztosító nem csak a saját maga által fedezett időszakot számlázza majd ki részükre, hanem azt a díjat is, amit a MÁV nak nem fizettek meg - ráadásul a saját, akár magasabb áraival számolva.
Visszajáró nincs
A PSZÁF közlése értelmében az ún. meg nem szolgált díjak (III. negyedév 2. fele és IV. negyedévre befizetett díjak (féléves és éves díjfizetők által)) visszafizetésére az egyesület alapszabálya lesz irányadó. Az alapszabály szerint azonban mielőtt ezen díjakat az egyesület visszafizetné, a károkat kell kielégíteni. Az eddigi milliárdos kártartalék hiányról szóló hírek alapján szinte elképzelhetetlen, hogy maradna pénze az egyesületnek. Ha pedig mínuszban zár az egyesület ezek a befizetések elvesznek az autós számára.
Jogi zűr: nem lesz sima ügy a válás?
Az Allianz a MÁV ÁBE szerződőinek azt javasolja, hogy a saját anyagi biztonságuk érdekében minél előbb válasszák ki a számukra legmegbízhatóbb (biztos háttérrel, megfelelő tőkeerővel, országos elérhetőséggel rendelkező, és minőségi szolgáltatást nyújtó) biztosítótársaságot. |
Ennél súlyosabb problémának nevezte azt: bárki megteheti, hogy csak a határidő végén, augusztus 15-én kössön másik kötelező felelősségbiztosítást, noha köztudott, hogy a MÁV biztosító már ma sem rendelkezik a kellő fedezettel. Ügyfelei ezért állandó veszélyforrást jelentenek más közlekedőkre, így autósokra, kétkerekű járművekre, gyalogosokra, illetve önmagukra is, mivel egy súlyos személyi sérüléses baleset okozása után akár egész életükben fizethetnek majd.
Binder István, a PSZÁF szóvivője az MTI-nek "teljesen alaptalannak" nevezte az ügyvéd kijelentéseit. Binder István szerint az ügyfelek valóban veszélyforrást jelentenek, de nem lehet arra kötelezni őket, hogy azonnal szerződjenek át egy másik biztosítóhoz. Képtelenség lenne 200 ezer magyar autóst azonnali átszerződésre kényszeríteni átmeneti periódus nélkül, mert ennek következményeképpen autósok ezrei maradhatnak az átmeneti időszakra biztosító nélkül, és még a MÁV biztosító részleges kárfelelősséget sem tudnák igénybe venni. Ráadásul ez kártérítési ügyek, perek tömkelegét indíthatná el - hangsúlyozta. Mint mondta, a nyaralási időszak közepén, amikor sokan nincsenek otthon, idő kell, hogy az érintett autósok értesüljenek a PSZÁF döntéséről és az átszerződési lehetőségekről.
Megkezdődött az új korszak
Nincs egyértelmű favorit, hiszen két biztosító is közel azonos arányban részesedik az új kötésekből: a K&H és a Genertel egyaránt mintegy 22-22 százalékát viszi el a MÁV ügyfeleinek a tegnapi statisztika alapján. Jól szerepel még az Aegon, amely a szerződések több mint 12 százalékát tudhatja eddig a magáénak, és az Allianz, melynek részesedése az új kötésekből 8 százalék feletti, hajszálnyival megelőzve a KÖBÉ-t (7,85 százalék) és az Union Biztosítót (7,35 százalék.) Öt százalék feletti részesedést ért el az első kötések alapján a TIR biztosítási egyesület is, így a 14 kötelező biztosítást kínáló biztosítótársaságból összesen hét profitálhat a rendkívüli átszerződésekből. Az első nap született szerződések éves átlagdíja 47 505 forint volt.
Elbuktuk a cascot és a lakásbiztosítást is
A MÁV Biztosító működési engedélyének visszavonásával augusztus 15-én nem csak a kötelező, de az ott kötött lakás és casco biztosításokra is megszűnik a MÁV kockázatvállalása, ezért azokat a kgfb szerződésekhez hasonlóan ajánlott más biztosítótársasághoz újrakötni.
MÁV biztosító: aki fizet, megtarthatja bónuszát
MÁV biztosító: megütheti a bokáját, aki nem fizet
Külföldre, autóval: mire kell figyelni?
Autólízing: szebb új világ jöhet
Maguk alatt vágják a fát a MÁV Biztosító ügyfelei
biztosítás.hu, netrisk.hu, MTI, Allianz