Kovács Zoltán azt mondta, a megszületett végleges szövegváltozat a magyar kormány és az Európai Bizottság meglátása szerint is az összes olyan kérdést megnyugtatóan megválaszolja, amelyet Neelie Kroes vetett fel. A módosítási javaslat a következő kormányülésen a kabinet elé kerül, ezután pedig a kormány a lehető legrövidebb határidőn belül benyújtja az indítványt a parlamentnek. A kommunikációs államtitkár szerint ez akár két héten belül megtörténhet.
A módosítás összesen négy kérdést érint: a kiegyensúlyozottságot, a származási ország elvét, a lekérhető szolgáltatások és sajtótermékek regisztrációját, valamint a csoportok megsértését.
Kifejtette: a kiegyensúlyozottság kérdésével kapcsolatban a módosítás egyértelművé teszi, hogy a tájékoztatással összefüggő követelmények - a hitelesség, gyorsaság, pontosság - a médiarendszer egészére értendők, és nem az egyes médiaszolgáltatók vonatkozásában kell értelmezni. Ez az eredeti jogalkotói szándéknak is megfelel - hangsúlyozta.
A lekérhető audiovizuális tartalmak esetében visszavonják a kiegyensúlyozottság követelményét - emelte ki Kovács Zoltán, hozzátette ugyanakkor, meglátásuk szerint a médiában jellemző tendenciák arra mutatnak, hogy a letölthető tartalmak esetében is lehetett volna alkalmazni ezt a szabályt, ebben azonban egyelőre nem sikerült megegyezni. Így a továbbiakban is csak a televíziókat és a rádiókat érintően tartják fenn a kiegyensúlyozottság követelményét.
A származási ország elvével kapcsolatban a javaslat kiveszi a bírságot a külföldön letelepedett szolgáltatókkal szemben alkalmazható szankciók közül, a médiahatóság pedig kizárólag a magyarországi terjesztés ügyében járhat el - ismertette az államtitkár.
A lekérhető szolgáltatások és sajtótermékek regisztrációjával kapcsolatban a javaslat egyértelművé teszi, hogy a szolgáltatások esetében a médiahatóság által vezetett nyilvántartásba vétel nem feltétele a szolgáltatásnak, "a regisztráció intézménye pusztán e szereplők adatainak hozzáférhetőségét biztosítja" - tájékoztatott a sajtóértekezlet után a kormányzati kommunikációs államtitkárság, kifejtve, hogy a szöveg ennek alapján eljárási szempontból változtatja meg a regisztráció szabályait. Ehhez kapcsolódva a javaslat kifejezetten utal a "médiaszolgáltatás" és a "sajtótermék" definíciójában arra, hogy csak a "rendszeresen, nyereség elérése érdekében, gazdasági kockázatvállalás mellett", tehát üzletszerűen végzett tevékenységek tartoznak e fogalmak alá - közölték. Kovács Zoltán beszámolt arról is, hogy a módosítással nem változik a regisztráció kötelezettségének hatálya, vagyis azoknak a szereplőknek a köre, akiket a törvény nyilvántartásba vételre és ezzel kapcsolatos bejelentés megtételére kötelez.
A médiatörvény a második vereséget szenvedi el és küszöbön áll a harmadik is - kommentálta Karácsony Gergely, az LMP frakcióvezető-helyettese a bejelentést. Karácsony Gergely azt mondta, hogy első körben a törvény a hazai civilek és a magyar újságíró-társadalom ellenállásán bukott el, mert a jogszabály által "sugalmazott öncenzúra helyett" egy szabad és bátor reakciót váltott ki. A politikus úgy fogalmazott, hogy a törvény a második vereséget az Európai Bizottság álláspontja, illetve az EU még folyamatban lévő vizsgálata miatt szenvedte el. Véleménye szerint a harmadik vereséget az Alkotmánybíróságon fog bekövetkezni, mert "nyilvánvaló, hogy még a módosított törvény is számos ponton alkotmányellenes". Hozzátette, bízik abban, hogy az Ab záros határidőn belül állást foglal és megsemmisíti a mostani változások által nem érintett, de alkotmányellenes pontokat. |
Az államtitkár az Európai Parlamentben a magyar médiatörvényről folyó vitát nem minősítette, az szerinte egyértelműen politikai törésvonalak mentén zajlik. Arra a kérdésre, hogy a kormány vagy a kormányzati kommunikációs államtitkárság megélheti-e presztízsveszteségként azt, hogy néhány ponton módosítani kell a médiatörvényt, Kovács Zoltán úgy válaszolt: nem gondolja, hogy presztízsveszteségként kellene bármit megélni, hiszen kezdettől fogva azt mondták, hogy a magyar kormány elkötelezett azon európai alapértékek mellett, amelyekről maga az EU szól.
Álláspontja szerint az eredeti kormányzati szándékokkal sehol nem ütközik az a módosító javaslat, amelyben megegyeztek. "Ilyen szempontból mi megtettük azt a kötelességünket, hogy a bizottság észrevételeinek megfelelően minden szempontból tisztáztuk a törvény esetleges vitás vagy kétséges részeit. Innentől kezdve mi úgy tekintjük, hogy ez a törvény - ahogy azt eredetileg is mondtuk - megfelel azoknak az európai alapelveknek, amelyeknek természetesen mi kezdettől fogva meg szerettünk volna felelni" - mondta.
Arra a felvetésre, hogy a külföldön bejegyzett médiacégek esetében van-e olyan szankció, amely kiválthatja a pénzbírságot, azt válaszolta, a műsorterjesztés felfüggesztése lesz az a szankció, amely a legutolsó esetben alkalmazható.
Kovács Zoltán szerint a mostani változtatások nem érik el azt a szintet, hogy vizsgálni kellett volna más országok ilyen típusú szabályozását.
MTI