A Der Standard források megnevezése nélkül azt írta: az érintett országok alacsony szintű találkozót tartanak Brüsszelben a jövő hét első napján. Az Opel amerikai anyavállalata, a General Motors több hónapos tárgyalások után jelentette be, hogy hajlandó a kanadai-osztrák Magna autóalkatrész-beszállítónak és orosz partereinek eladni a patinás német autómárkát.
A német kormány és a négy németországi Opel-üzemet működtető tartományok 4,5 milliárd euró támogatást ígértek az Opel szanálásához. Karl-Theodor zu Guttenberg német gazdasági miniszter azonban a GM-Magna megállapodás bejelentése után néhány órával az osztrák televíziónak azt mondta: anyagi támogatást várnak "mindenkitől, aki egy hosszú távú tervben is részt akar venni". Mint mondta, konkrét összeget az átvételi tárgyalások végleges lezárásáig nem tud megnevezni.
Ausztriában a kormány első nyilatkozatai szerint a Magna az asperni, Opel-motorokat is gyártó General Motors-üzem számára állami kezességvállalást igényelhet 300 millió euró erejéig, egy esetleges tőkeinjekcióról azonban rendkívül tartózkodóan nyilatkoztak Bécsben.
Németországon kívül Nagy-Britanniában, Belgiumban, Ausztriában, Olaszországban, Lengyelországban, Spanyolországban és Magyarországon működik Opel-üzem. |
Egy korábbi lapértesülés szerint az új tulajdonos két németországi gyárból Aspernbe és a szentgotthárdi motorgyárba telepítené a motorgyártást.
Elsősorban Belgiumban okozott csalódást a General Motors döntése, mivel így nagyon valószínűvé vált, hogy az Opel bezárja antwerpeni üzemét, miközben valamennyi németországit megtartja. A belga kormányzat azt szeretné, ha az EU vizsgálatot indítana a GM és a Magna közti megállapodás ügyében.
Az Európai Bizottság jelezte, hogy továbbra is figyeli az állami támogatásokra vonatkozó uniós szabályok betartását az Opel esetében, és állandó kapcsolatban áll valamennyi résztvevővel.
A GAZ nem akar Opelt venni
Opel-saga: mégis a belgáké lehet?
Nagy balhé készül az Opelnél
Szorosabbra fűzik a német-orosz viszonyt
MTI