Noha Alekszej Miller, a Gazprom vezérigazgatója még januárban is azt mondta, hogy a Déli Áramlat első szakasza 2013-ban indul be, az új terv értelmében a vezetéket szakaszosan 2015 és 2024 között helyezik üzembe.
A dokumentum évi 31 milliárd köbméterben jelöli meg a vezeték kapacitását. A tervezet rámutat: a tervezés alatt álló objektumok üzembe helyezésének időpontját a külső és belső piacokon mutatkozó konjunktúra, az ágazattal szembeni állami politika - így az adók -, a fémárak változása és más tényezők alapján határozzák majd meg.
A Vedomosztyi a Gazprom szakembereit idézve azt írta: Emellett a Dél Áramlat beindításának időpontja függhet egyebek mellett az érintett országokkal a nyomvonalról és az egyes szakaszokat építő és üzemeltető vegyes vállalatokról folytatott tárgyalások sikerétől.
A hosszú távú terv az építés költségeit nem jelöli meg. A Gazprom korábban a tengeri szakaszok építésének költségeit mintegy 10 milliárd dollárban jelölte meg, a projekt 50 százalékos résztulajdonosa, az olasz ENI a szárazföldi szakaszok árát szeptemberben ugyanennyire becsülte. A Gazprom hosszú távú tervében az is szerepel, hogy a Déli Áramlat beindításához Oroszország területén meg kell építeni még 2400 kilométernyi gázvezetéket, de azt nem jelölték meg, mely kitermelő helyről érkezik majd a gáz.
Egy elemző a Vedomosztyi kérdésére elmondta: minden évnyi elodázás legalább 5-10 százalékkal drágítja az építkezést, ha a jelenlegi tempóban emelkednek tovább a fémek árai és az infláció. Az illető azonban úgy vélte, hogy az eredeti határidők eleve nem voltak reálisak, mivel a vezeték megépítéséhez legalább 5-7 év szükséges.
A lap emlékeztetett rá, hogy a Déli Áramlat beindításának eredeti határideje egybeesett a vele konkuráló Nabucco vezeték tervezett beindításának időpontjával. Konsztantyin Cserepanovot, a KIT-Finansz elemzőjét idézve idézve a Vedomosztyi arra figyelmeztetett: a halasztás nyomán a Nabuccónak esélye nyílhat arra, hogy elsőként hódítsa meg a közép-európai piacot, és akkor a Gazpromnak esetleg felül kell majd vizsgálni a Déli Áramlat feltöltésére vonatkozó terveit.
Téved, ha azt hiszi, jövőre olcsóbban fűthet
Nabucco: a magyarok minden követ megmozgatnak
Egy durva gázáremelés? Az hiányzik
USA: Magyarország is mondjon le a Déli Áramlatról
Déli Áramlat: a cső mindkét vége rendben van
MTI