Az Aon Hewitt, az AIESEC Magyarország és a Figyelő legfrissebb kutatásából – melyben összesen 8000 diplomás pályakezdőt, közöttük 5 ezer nőt és 3 ezer férfit kérdeztek meg – kiderül, hogy a nők és a férfiak karrier elképzelései több ponton is különböznek. A két nem által preferált szakmák a megszokott sztereotípiák szerint alakultak: a férfiak az autóipari, az olajipari, a műszaki és az informatikai vállalatok iránt, míg a nők a kozmetikai és háztartási cikkek, az élelmiszeripar és a lakberendezés területe iránt érdeklődnek.
A megkérdezett nők – akik egyébként némileg tudatosabbak az őket érdeklő szakmák kiválasztásánál – nagyobb arányban jelölték meg az adminisztratív és humán erőforrás menedzsment, illetve a marketing és PR szakmákat, és jóval kisebb arányban a műszaki és termelési területet. Férfi társaik épp ellenkezőleg gondolkoznak: ők sokkal inkább informatikai és műszaki területen helyezkednének el, míg jóval kevésbé tudják magukat elképzelni az adminisztráció, a HR és a vendéglátás területén.
A frissdiplomások által legvonzóbbnak ítélt vállalatok listája így nem meglepő: a gyengébbik nem képviselői legszívesebben a Nestlé-nél, a L´Oreal-nál, az IKEA-nál, a dm-nél vagy a Coca-Cola-nál helyezkedne el, míg a férfiak az Audit, Mercedes-t, Bosch-t, a MOL-t és az IBM-et választanák első munkahelyüknek.
A kutatásból kiderül az is, hogy a nők számára kevésbé motiváló tényező mások vezetése, míg a férfiak számára ez fontos szempont a hosszútávú választásnál. A fizetési elvárások is eltérőek nemenként: a férfiak átlagosan 201 ezer forintot, míg a nők 164 ezer forintot szeretnének keresni. Érdekes, hogy eltérnek az álláskeresési szokások is, hogy ki honnan tájékozódik az álláslehetőségekről: a nők az átlagosnál is jobban hagyatkoznak az internetes álláskereső portálokra, de jobban szeretik böngészni a vállalatok karrieroldalait, az álláshirdetéseket, és személyes ismeretségeikre – legyen az akár barát, családtag – is nagyobb mértékben hagyatkoznak, míg gyakrabban fordul meg a fejükben az is, hogy munkaügyi központokhoz forduljanak. Az állásvadászat során a férfiak sokkal inkább támaszkodnak az egyetemen vagy főiskolán hallottakra – legyen az egy professzor előadása, vagy céges prezentáció, de az állásbörzéket is jobban kedvelik, mint női végzős társaik.
Privátbankár