Az év első négy hónapjában tovább javult a közlekedésbiztonság helyzete: csökkent a személyi sérüléssel járó közúti balesetek, a balesetben elhunytak és az ittasan okozott balesetek száma - közölte Óberling József, az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) közlekedésrendészeti főosztályának vezetője csütörtökön, budapesti sajtótájékoztatóján.
Mint elmondta, közlekedésbiztonsági szempontból a 2009-es és az azt megelőző év egyaránt az elmúlt négy évtized legjobb két éve volt, de még azokhoz képest is tovább csökkent a balesetek száma. Az év első négy hónapjában 4.196 személyi sérüléssel járó közlekedési balesetet regisztráltak, ami 13 százalékkal kevesebb, mint 2009 azonos időszakában volt, amikor 4.860 baleset történt.
A halálos és a súlyos közúti balesetek száma 18-18, a könnyű sérüléses eseteké 11 százalékkal csökkent. Az idén április végéig 205-en haltak meg közúti balesetben, 45-tel kevesebben, mint tavaly ilyenkor. A súlyos és a könnyű sérültek száma is mintegy ezerrel csökkent a tavalyi év azonos időszakához képest.
Visszaeső gyorshajtók |
A közlekedési balesetek okai nem változtak: továbbra is első helyen szerepel a gyorshajtás (31 százalék), második az elsőbbség meg nem adása (24 százalék), a harmadik a kanyarodás szabályainak megszegése (14 százalék). Ezek teszik ki a baleseti okok 70 százalékát.
A karambolok kétharmadát személygépkocsik vezetői okozzák, a teherjárművek sofőrjeinek "részesedése" 10 százalék, az autóbusz vezetőké 1 százalék, a motor- és segédmotor-kerékpár vezetőké 3-3 százalék, a kerékpárosoké 8 százalék. Vagyis a balesetek 14 százalékát "kétkerekűek" okozzák, a fennmaradó 7 százalékot pedig a gyalogosok.
Óberling József elmondta: amennyiben a baleseti adatokat a 2001-es évhez viszonyítják (ez a "báziséve" a közlekedéspolitikai célkitűzésnek), úgy az első négy hónapban 15 százalékkal csökkent a személyi sérüléses balesetek száma, ezen belül 35 százalékkal a halálos, 30 százalékkal a súlyos, míg 3 százalékkal a könnyű sérüléssel járóké.
Az ORFK főosztályvezetőjének közlése szerint a közlekedéspolitikai koncepció azt tűzte célul, hogy a személyi sérüléssel járó balesetek és a halálos áldozatok száma 2010 végére 30 százalékkal csökkenjen, de a jelenlegi adatok szerint a halálos áldozatok vonatkozásában az időarányos helyzet kedvezőbb, mivel az első négy hónapban ez az adat 34,7 százalék volt.
Beszámolt arról is, hogy március közepéig a baleseti helyzetben nem volt érzékelhető változás, az március közepe után "javult meg". A sajtótájékoztató napjáig hatvankettővel kevesebben haltak meg az utakon, mint tavaly ugyaneddig az időpontig.
MTI