Metró: még egy év a régi kocsikkal
Demszky Gábor újságírói kérdésekre válaszolva elmondta: valóban késnek a 2-es metró új szerelvényeinek szállítói, emiatt a cég várhatóan kötbért fog fizetni. A főpolgármester a Napi Gazdaság csütörtöki számában megjelent értesülésekre reagált, mely szerint a 2-es metró vonalán csak jövőre futhatnak az új szerelvények, noha a forgalomban lévő kocsik között 35 lejárt szavatosságú is van. A pótlásukra megrendelt 22 Alstom kocsi ugyanakkor késik, mivel a BKV Zrt., az Alstom és a beruházásban érintett Siemens között vita van - írta a lap.
A főpolgármester hangsúlyozta: 2009-ben az összes szerelvény meg fog érkezni, addig a jelenlegieket kell javítani és használni. Rámutatott arra is, hogy a 2-es és a 4-es metró vonalán azonos típusú szerelvények közlekednek majd, azzal a különbséggel, hogy a piros metró szerelvényei nem lesznek automata vezérlésűek.
A BKV-buszok lecserélésével kapcsolatos kérdésekre a főpolgármester közölte: először forrást kell találni rá, mert jelenleg önállóan erre sem a fővárosnak, sem a BKV-nak nincs pénze
Az Alstom 2006 májusában írta alá a budapesti 2-es és a most épülő 4-es metróvonal új szerelvényeinek gyártására és szállítására vonatkozó szerződéseket. Az összesen 65 milliárd forintért vásárolt 37 metrószerelvényből a 2-es metróra szánt 22 járművet 2008 májusától egy éven át szállították volna le. Az Altsom tavaly júliusban jelezte, hogy az előzetes típusengedély késedelmes beszerzése miatt hónapokat csúszik a szállítás. A BKV emiatt mintegy 13 millió euró kötbért igényelt az Alstomtól.
A cég vitatta a kötbér jogosságát, egyidejűleg kezdeményezte a projekt csaknem egy évvel való meghosszabbítását, amiért csaknem 15 millió eurós többletköltségigényt jelentett be. A szerelvények szállításának csúszása befolyásolja a Siemensszel a vonatbefolyásoló rendszerek telepítésére kötött szerződések határidős teljesítését. Emiatt a BKV-nak késedelmi kötbért kellene fizetnie, amelynek összege a 2-es metró esetében minimum 975 ezer euró.
Végre: megvárja a metró az átszállókat
Még mindig fej nélkül a BKV
BKV-fejlesztés: átvillamosozhatjuk a várost
MTI