A fogyasztói véleménykutatások és a cégek nyilvános pénzügyi adatai alapján összeállított BrandZ Top 100 listán a Google mögött az IBM áll, 28 milliárd dollárral lemaradva. A harmadik az Apple, a negyedik a Microsoft. Az első nem technológiai társaság az ötödik helyen álló Coca Cola, amely 2006-ban még a listavezető volt.
A 100 vezető márka összesített értéke 2,04 ezer milliárd dollár. Ez a tavalyihoz képest 4 százalékos növekedés, ami részben azzal magyarázható, hogy most először olajipari cégeket is bevontak a felmérésbe. Hosszabb távú, 5 éves összevetésben 40 százalékos az értéknövekedés, ami felülmúlja a tőzsdék növekedését, és a Millward Brown szakértői szerint arra utal, hogy az erős márkák jól bírják a válságot.
A technológiai szektorból újonc a listán a Facebook. A több mint 400 millió aktív tagot összefogó közösségi hálózat értékét 5,5 milliárd dollárra teszik a kutatók.
A felmérés szerint gyorsan törnek előre a nagy felzárkózó gazdaságok, elsősorban az angol rövidítéssel BRIC-országoknak nevezett Brazília, Oroszország, India és Kína, valamint Mexikó. A 2006-ban összeállított első listán mindössze 2 társaság tartozott ebbe a körbe, az idein viszont már 13 cég. Ezzel párhuzamosan megfigyelhető az észak-amerikai és a nyugat-európai térség visszaszorulása: az amerikai és kanadai vállalatok száma a tavalyi 52-ről 50-re csökkent, a nyugat-európaiaké pedig 36-ról 30-ra.
A 100 legerősebb márka közül 13 mobilszolgáltató. A legértékesebb a 8. helyen álló China Mobile, több mint 500 millió előfizetővel, 52,6 milliárd dollárt érő márkanévvel. A mobilszolgáltatók összértéke 1 százalékkal csökkent 2009-hez képest.
Ugyancsak jelentős a kiskereskedelmi láncok részaránya. Kilenc ilyen cég szerepel a listán, összesített értékük 1 százalékkal csökkent tavaly óta. Jól teljesítettek viszont azok a cégek, amelyek alkalmazkodnak a válság nyomására változó fogyasztói szokásokhoz, mint például az amerikai Walmart, amely az alacsony árakat középpontban tartó stratégiájával a felmérés ötéves eddigi története során végig meg tudta őrizni a kategóriáján belül az első helyet.
Járműipari cégből 8 szerepel a listán. Összesített értékük 15 százalékkal csökkent, aminél nagyobb visszaesést egyetlen szektorban sem regisztráltak. A Ford és a Volkswagen ugyanakkor növelni tudta értékét, a Millward Brown kutatói szerint főként a technológiai fejlesztésekkel.
Nekünk az OTP a legdrágább
Van hová kapaszkodni - nem vagyunk márka
MTI