
Ennek feladata többek között az is, hogy a hosszú távú célok elérése érdekében akár kötelező jelleggel is bevezessen egyes intézkedéseket. Az üzleti alapon működő szervezetek ugyanis általában üzleti évben gondolkodnak, legfeljebb ilyen időtávra terveznek. Ezen szemléletmód átalakítása viszont időigényes folyamat - mondta Bognár Károly.
A jó CSR-politika alapfeltétele mindig az érintettekkel folytatott párbeszéd. A CIB a szemléletváltáshoz az első komolyabb lökést anyabankjától kapta: Bognár Károly elmondása szerint az Intesa Sanpaolonál kiemelt figyelmet fordítanak a társadalmi felelősségvállalásra, beemelve azt a hosszú távú vállalatvezetési eszközök közé.
A CIB Bank ennek megfelelően a dolgozók és az ügyfelek igényeit is rendszeresen követi. A "100% figyelem" elnevezésű programjuk célja, hogy felmérjék az ügyfelek véleményét és igényeit a termékek és a kiszolgálás minőségéről. A beérkező információkat figyelembe veszik az ügymenet alakításánál. Az ügyfelek reakcióit nem csak kérdőívek segítségével mérik: Szinai Ádám arról az esetről is beszélt, amely során az egyik bankfiókjukban szoptató kismama jelezte, hogy a banki alkalmazottak hozzáállását sértőnek és felháborítónak találta. Az esetet a bank kivizsgálta, és lépéseket tett a hasonló szituációk megfelelő kezelése érdekében.
A CIB Bank egyeztetésekbe kezdett a speciális igényekkel rendelkező ügyfeleket képviselő szervezetekkel. Nemcsak testi vagy szellemi sérüléssel élőket tekintenek ebben az értelemben speciális igényekkel élőknek, hanem például az idős illetve a várandós vagy kisgyermekes ügyfeleket is. A bank célja az, hogy olyan belső, az ügyfélszolgálatban dolgozó munkatársaknak szóló magatartási ajánlás készülhessen, amely maguktól a különleges igényekkel rendelkező ügyfelektől származó információkon és elvárásokon alapszik. Mindezt azért tesszük így, hogy ne fordulhasson elő az, hogy jó szándékunk ellenére éppen hogy rosszat teszünk az ügyfelekkel - fogalmazott Szinai Ádám.
A CIB az alkalmazottak körében is rendszeresen figyeli és méri az elvárásokat. Az észrevételeket, javaslatokat maguktól a dolgozóktól várják, hiszen saját munkájukat, a feladatok megoldásához szükséges eszközöket és rendszereket ők látják át a legjobban. Az optimális megoldások kidolgozásához szükség van a felmerülő problémák pontos ismeretére is.
A társadalmi felelősségvállalás jegyében a dolgozói állomány alakításánál folyamatosan figyelik, hogy az alkalmazottak körében a nemek aránya és a korfa is optimális, egészséges legyen. Az egyenlő bánásmód és a különbségek tiszteletben tartása olyan alapelv, amely a CIB anyavállalatnak, így az egész nemzetközi bankcsoportjának Etikai kódexében szerepel, és a csoport összes tagjára egyformán vonatkozik. Nálunk elképzelhetetlen, hogy a nők azért, mert nők kevesebbet keressenek ugyanabban a munkakörben, mint a férfiak - mondta Szinai Ádám.
A dolgozók körében rendszeresen végeznek egészségügyi felméréseket, az egészséges fizikai kondíció kialakításához és megőrzéséhez pedig fitness-termek kialakításával járul hozzá a CIB Bank. A Petrezselyem utcai székházban már átadtak egy edzőtermet, a Medve utcai székházban pedig erősen gondolkodnak egynek a kialakításán.
A CSR egyik sarkalatos pontja a fenntartható természeti környezet kérdése. A CIB-nél mostanában válik elérhetővé egy újfajta termék, a zöld hitel. Szinai Ádám elmondása szerint ez egy közel egy éves egyeztetéssorozat eredménye, melyet a bank az Energia Klubbal folytatott. Az új termék úgy hozhat profitot a társaságnak, hogy közben erősen támogatja a környezeti fenntarthatóságot, az energetikai fejlesztéseket is.
A banki infrastruktúra fenntartásával kapcsolatos környezeti hatásokat a CIB Csoport évek óta figyeli, nemzetközi standardok alapján készítik el a folyamatokkal kapcsolatos jelentéseket. Figyelik a keletkező hulladék mennyiségét, a szén-dioxid kibocsátást, az energiafelhasználást, és ajánlásokat fogalmaznak meg a mutatók javítására.
A környezetvédelemmel kapcsolatos intézkedések nem állnak meg az elméleteknél, a tervezgetésnél. A CIB Bank Medve utcai székházának tetején elhelyezett napkollektorok például az épület melegvíz-ellátásához szükséges energia 60 százalékát adják jelen pillanatban. A dolgozóknál is igyekeznek kialakítani a környezettudatos magatartást - a monitorokon, elektronikus eszközökön ennek megfelelően felirat figyelmeztet: Kapcsolj ki, ha nem használsz!
A CIB csatlakozott a Munkahelyi Közlekedési Terv programhoz: az uniós finanszírozású projekt lényege, hogy egy civil szervezet segítségével feltérképezik, hogy a dolgozók egy budapesti munkahelyre történő eljutása során mik a fölösleges, pazarló tényezők. A tanulmány alapján megfogalmazott ajánlások segíthetnek például abban, hogyan lehet nagyobb részben bevonni a tömegközlekedést, vagy hogyan optimalizálható a székházak közötti forgalom.
Szinai Ádám elmondása szerint a kerékpáros közlekedés támogatásában a CIB különösen erős, a dolgozókat a biciklis infrastruktúra biztosításával és folyamatos fejlesztésével segítik és motiválják. Fedett biciklitárolók, zuhanyzók, ruhatárak várják a kerekezve munkába érkezőket. A CIB együttműködik a Magyar Kerékpárosklubbal, és aktívan részt vesz a "Bringázz a munkába" programban is.
A CIB alapítványán keresztül időről időre jelentős összegekkel támogat különböző társadalmi szervezeteket, csoportokat. A bank célja a társadalmi felelősségvállalással azonban elsősorban nem az, hogy a profit egy részét alapítványok és szervezetek között elosszák, hanem a működés során igyekeznek figyelembe venni az érintettek felől érkező aggodalmakat, elvárásokat, és törekednek a fenntartható társadalmi és természeti környezet kialakítására. Végezetül Bognár Károly hozzátette, hogy mindarról, amit a CIB Csoport a fenntartható fejlődés kapcsán tesz, évről-évre be is számol az ún. Fenntarthatósági jelentésében, amely egy szigorú nemzetközi beszámolási sztenderdre épül. A korábbi évek jelentéseit a bank honlapján elolvashatják az érdeklődők, a tavalyi évre vonatkozó jelentés pedig most készül.
(x)