Frank Drews és munkatársai bonyolult vezetési szimulátort használtak kísérletükhöz. Megállapították, hogy amikor a sofőrök - akár kihangosítva - mobiltelefonon beszéltek, gyakrabban hagyták el sávjukat vagy tévesztették el a lejárót, mint azok a vezetők, akik útitárssal beszélgettek.
"Az utas második szemet jelent, segít tájékozódni a sofőrnek és emlékezteti az úti célra" - indokolja a különbséget David Strayer, a kutatás társszerzője. További magyarázat, hogy az útitárs látja a közlekedési helyzetet és az időjárási-, valamint útviszonyokat, a mobil túlsó felén lévő telefonáló viszont nem.
A kutatócsoport kísérletei során megállapította, hogy a fiatal vezetők reakcióideje annyira lecsökken mobilozás közben, mintha idős ember ülne a volánnál. Az átlagos felnőtt reakcióideje úgy változik, miközben beszél a mobiltelefonján, mintha véralkoholszintje nyolc ezrelék lenne, ami ittasságnak felel meg - írja az EurekAlert nemzetközi tudományos hírportál.
"Egy barát nem beszél az éppen autót vezető barátjához mobiltelefonon" - véli eredményeik alapján Drews. A utahi kutatók megállapításait az Amerikai Pszichológiai Társaság tette közzé és a hónap közepén jelenik meg a Journal of Experimental Psychology című szakfolyóiratban.
Halált hozhat ránk egyetlen sms
26 éve járt le a jogsija, de vezetett vele - ittasan
Már most sok életet mentett a zéró tolerancia
MTI