A jelenleg is zajló labdarúgó-világbajnokság a várakozásoknak megfelelően többek között hozzájárul a tavalyi év közepe óta pangó síkpaneles televízió (LCD, LED, PDP) piac szárnyalásához is.
Az eladások idén első alkalommal május első két hetében kedvező irányú fordulatot vettek, amikor is egy átmeneti hullámvölgy után a hazai síkpaneles televízió piac újra növekedési pályára állt. Azóta a 23. hétig folyamatos növekedés figyelhető meg, a 23. héten pedig az eladások száma meghaladta a 9 000 darabot. A legnagyobb ugrásszerű növekedést a 22. hét hozta, amikor is az előző héthez képest 43 százalékkal, míg a tavalyi év azonos időszakához viszonyítva 137 százalékkal több televízió fogyott – derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet Kereskedelem és Technológia területének adataiból.
„10 eladott készülékből mindössze egy televízió volt plazma technológiás, a többi folyadékkristályos kijelzős volt. A világbajnokság kezdetével nagyjából egy időben jelentek meg a gyártók új modellpalettájukkal. Ezek a készülékek kismértékben megemelték a piaci árakat. A vásárlók többségének akcióérzékenysége most is bebizonyosodott, a legtöbb speciális ajánlat a 22. hétre koncentrálódott, szinte egymást túllicitálva jelentek meg a kereskedők akciós újságaikkal. A régebbi sorozatszámú készülékek inkább a hipermarketekben, az újabb technológiás készülékek pedig a specialistáknál, a szakkereskedésekben fogytak a leginkább” – mondta el Sztupár Andrea, a GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területének country managere.
A sportruházat eladására is hatással van a labdarúgó-vb
Bár a június-júliusi időszak nem számít szezonnak a sportcipő eladások tekintetében, mégis a legtöbb sportáruház a futball-világbajnokság ideje alatt folyamatosan akciós áron kínálja a focicipőket. A sajtóban több ízben is olvasható volt, hogy az Adidas az idei világbajnokság alatt nagyobb, 1,5 milliárdos bevételre számít, amely meghaladja a 2008-as, Európa-bajnokság ideje alatt realizált 1,3 milliárd eurót. Persze ez nemcsak a cipők, hanem a mezek eladásából is realizálódik - írja a GfK.
A multinacionális sportáruházak értékesítései alapján elmondható, hogy a sportcipő-piacon hazánkban forgalom tekintetében a március-április, illetve az augusztus számít a legerősebb időszaknak. A tavaszi hónapokban vásárolt cipők egyértelműen a kinti szabadidős tevékenységekhez köthetők. Az augusztusi, pedig – hasonlóan az IT területhez – a „back to school” időszak, amikor is a gyermekek új cipőt kapnak, mivel a régit már kinőtték, illetve új utcai cipőket is vesznek nekik. 2009-ben, ebben az időszakban eladott darabszám tekintetében a junior cipők értékesítése tette ki a multinacionális láncok összforgalmának 36 százalékát, amíg általánosságban 20-25 százalék között mozog piaci részarányuk.
A sportcipő piac felét az utcai edzőcipők, illetve a túra és szabadidő cipők teszik ki. A futballcipők csupán 13-14 százalékos részesedéssel bírtak 2009-ben, de valószínűsíthető, hogy a világbajnokság miatt az idén megnő irántuk a kereslet. Iskolakezdéskor ebben a szegmensben is megnő a junior cipők részaránya. Megfigyelhető tendencia, hogy az őszi-téli időszakban elsősorban a teremfocicipők a kelendőek, míg a jó idő beköszöntével megnövekszik a füves, műfüves, illetve a salakos pályára készült cipők iránti kereslet.
Árban nagyon széles a paletta. A legolcsóbb kb. 2 000, míg a legdrágább cipő akár 50 000 forintba is kerülhet - olvasható a GfK Hungária közleményében.
Privátbankár