Az eladások idén első alkalommal május első két hetében kedvező irányú fordulatot vettek, amikor is egy átmeneti hullámvölgy után a hazai síkpaneles televízió piac újra növekedési pályára állt. Azóta a 23. hétig folyamatos növekedés figyelhető meg, a 23. héten pedig az eladások száma meghaladta a 9 000 darabot. A legnagyobb ugrásszerű növekedést a 22. hét hozta, amikor is az előző héthez képest 43 százalékkal, míg a tavalyi év azonos időszakához viszonyítva 137 százalékkal több televízió fogyott – derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet Kereskedelem és Technológia területének adataiból.
„10 eladott készülékből mindössze egy televízió volt plazma technológiás, a többi folyadékkristályos kijelzős volt. A világbajnokság kezdetével nagyjából egy időben jelentek meg a gyártók új modellpalettájukkal. Ezek a készülékek kismértékben megemelték a piaci árakat. A vásárlók többségének akcióérzékenysége most is bebizonyosodott, a legtöbb speciális ajánlat a 22. hétre koncentrálódott, szinte egymást túllicitálva jelentek meg a kereskedők akciós újságaikkal. A régebbi sorozatszámú készülékek inkább a hipermarketekben, az újabb technológiás készülékek pedig a specialistáknál, a szakkereskedésekben fogytak a leginkább” – mondta el Sztupár Andrea, a GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területének country managere.
A sportruházat eladására is hatással van a labdarúgó-vb
Bár a június-júliusi időszak nem számít szezonnak a sportcipő eladások tekintetében, mégis a legtöbb sportáruház a futball-világbajnokság ideje alatt folyamatosan akciós áron kínálja a focicipőket. A sajtóban több ízben is olvasható volt, hogy az Adidas az idei világbajnokság alatt nagyobb, 1,5 milliárdos bevételre számít, amely meghaladja a 2008-as, Európa-bajnokság ideje alatt realizált 1,3 milliárd eurót. Persze ez nemcsak a cipők, hanem a mezek eladásából is realizálódik - írja a GfK.
A multinacionális sportáruházak értékesítései alapján elmondható, hogy a sportcipő-piacon hazánkban forgalom tekintetében a március-április, illetve az augusztus számít a legerősebb időszaknak. A tavaszi hónapokban vásárolt cipők egyértelműen a kinti szabadidős tevékenységekhez köthetők. Az augusztusi, pedig – hasonlóan az IT területhez – a „back to school” időszak, amikor is a gyermekek új cipőt kapnak, mivel a régit már kinőtték, illetve új utcai cipőket is vesznek nekik. 2009-ben, ebben az időszakban eladott darabszám tekintetében a junior cipők értékesítése tette ki a multinacionális láncok összforgalmának 36 százalékát, amíg általánosságban 20-25 százalék között mozog piaci részarányuk.
A sportcipő piac felét az utcai edzőcipők, illetve a túra és szabadidő cipők teszik ki. A futballcipők csupán 13-14 százalékos részesedéssel bírtak 2009-ben, de valószínűsíthető, hogy a világbajnokság miatt az idén megnő irántuk a kereslet. Iskolakezdéskor ebben a szegmensben is megnő a junior cipők részaránya. Megfigyelhető tendencia, hogy az őszi-téli időszakban elsősorban a teremfocicipők a kelendőek, míg a jó idő beköszöntével megnövekszik a füves, műfüves, illetve a salakos pályára készült cipők iránti kereslet.
Árban nagyon széles a paletta. A legolcsóbb kb. 2 000, míg a legdrágább cipő akár 50 000 forintba is kerülhet - olvasható a GfK Hungária közleményében.
Privátbankár