Habár a boltszám lényegében változatlan, a kereskedelmi hálózat tovább koncentrálódik. Emelkedett ugyanis mind a hiper- és szupermarketek, mind a diszkontok száma: a hipermarketek száma 137-ről 152-re nőtt egy év alatt. A főleg szupermarketet és diszkontot egyesítő 401-2 500 négyzetméteres csatorna pedig 1 007-ről 1 070-re bővült.
A koncentrációt a fogyasztók igényeinek változása ösztönzi, kölcsönhatásban a boltláncok terjeszkedésével. A magyar vásárlók boltválasztásnál legfontosabbnak azt tartják, hogy egy üzletben vehessenek meg mindent, amire szükségük van. Utána következik, hogy a polcokon könnyen és gyorsan megtalálják, amire szükségük van. Harmadik fontos szempont, hogy a megvásárolt árucikkek megérjék az árukat, a Nielsen új fogyasztói kutatásai alapján.
Szintén a modern üzlettípusok térnyeréséről tanúskodik az eladótér növekedése. Ugyanis a hazai általános élelmiszer-üzletek összes eladótere az előző évhez képest 4 százalékkal nőtt tavaly, és elérte a 3,05 millió négyzetmétert.
A cenzus szerint a lakóhely közeli hagyományos üzletek közül az 50 négyzetméteresek és kisebbek száma stabil maradt. 11 450-et regisztrált a Nielsen, hasonlóan az egy évvel korábbihoz. Mindez a 201-400 négyzetméteres boltok rovására történt. Azokból ugyanis 160-nal kevesebbet regisztrált december végén a Nielsen, mint egy évvel korábban.
Figyelmet érdemelnek a bolthálózat regionális különbségei. Amíg ugyanis a boltszám a Budapestet és Pest megyét magában foglaló centrális régióban, valamint délkeleten nőtt, addig az ország többi részében csökkent. Viszont az üzletek összes eladótere valamennyi régióban emelkedett, egyik évről a másikra.
Tíz év alatt 5700-zal lett kisebb az általános élelmiszer-boltok hálózata. A 2000. év végén ugyanis 25.630 üzletet regisztrált a Nielsen. Aztán 2004. végén 23.960-at, majd 2008. végén 19.935-öt. Legutóbb pedig, 2009 végén 19.900-at.
A háztartási vegyiárukat és kozmetikumokat is forgalmazó élelmiszerboltok év végi, 18.470-es száma 80-nal magasabb, mint egy esztendővel korábban. Ebből a szempontból is megállt az évek óta tartó csökkenés.
Lelassultunk? Több energiaitalt fogyasztunk
Az éves sonkaadag ötödét húsvétkor esszük meg
A hipermarketeké az élelmiszerpiac harmada
Privátbankár