Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató ügyvezető igazgatója az MTI-nek elmondta, a fogyasztás sok tényezőtől függ, de ezek közül az egyik legfontosabb az, hogy beindul-e a második félévben a gazdasági növekedés. Ha a várakozásoknak megfelelően igen, akkor az növeli az üzemanyagok iránti keresletet is.
A Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) adatai szerint a visszaesés leginkább a 98-as benzint érintette, amelyből 42,3 százalékkal fogyott kevesebb az első negyedévben, míg a 95-ös benzinnél 14 százalékos, a gázolajnál 9,1 százalékos volt a visszaesés. Benzinből összesen 298 millió 944 ezer 491 liter, míg gázolajból 345 millió 370 ezer 327 liter fogyott.
Szakemberek már korábban elképzelhetőnek tartották, hogy a növekvő munkanélküliség, a lakossági jövedelmek és a nemzetközi szállítmányozás visszaesése, a jövedéki adó és az áfa emelése negatívan hat majd az üzemanyag keresletre.
Összesen 12 százalékkal esett vissza az üzemanyag-fogyasztás Magyarországon az első negyedévben az egy évvel korábbihoz képest, ami soha sem látott mértékű zuhanás - részletek >> |
Hegedűs Miklós elmondta azt is, hogy jóllehet a benzinturizmus biztosan hat a belföldi keresletre, emiatt a vásárlások csak viszonylag kis mértékben estek vissza a magyar kutaknál. Egyrészt nem éri meg mindenkinek a határon túl tankolni, másrészt a szállítmányozók szerződéses alapon tankolnak a nemzetközi kúthálózatoknál, s vásárláskor kedvezményt kapnak.
Az ügyvezető elmondta, bár a lakossági jövedelmek visszaesése negatívan hat a fogyasztásra, a fellendülő gazdaság jelentősen élénkítheti a keresletet, ami azonban nagymértékben függ például a szállítási igényektől, a mezőgazdasági munkáktól, az építőipari munkáktól és az autópálya-építésektől is.
Melyik lesz az utolsó csepp? Alig tankolunkA benzin miatt nem tud csökkenni az infláció
Itt az újabb sokkoló benzinár
MTI