A világ egyik vezető munkaerő-közvetítő és kölcsönző cégének számító Kelly Services által készített felmérés tanúsága szerint az ún. „Y” generáció (a 18-29 éves korosztály) tagjai érdeklődnek leginkább a globalizáció iránt. Ezek a fiatal munkavállalók - az ún. „X” generáció (a 30-47 éves korosztály) képviselőivel együtt – egyúttal nagyobb önbizalommal állnak a nemzetközi környezetben történő munkavégzés elé, mint idősebb, az ún. „baby boomer” generációhoz tartozó (48-65 év közötti) kollégáik.
A munkahelyválasztás során egyre vonzóbbnak számít – különösen a fiatalabb munkavállalók körében – a lehetőség, hogy nemzetközi környezetben, nemzetközi elvárásoknak megfelelve és készségeket, képességeket ezeknek megfelelően fejlesztve, egy globalizált munkahelyen dolgozhatnak. Sok munkavállaló azonban nem kapja meg munkaadójától a megfelelő támogatást – például kulturális ismeretek vagy nyelvi képzés formájában –, amelynek segítségével szert tehetne arra a tudásra, amivel jól boldogulna egy nemzetközi környezetben.
„Ahogy a vállalatok üzleti tevékenysége egyre inkább globálissá válik, a munkavállalók a hierarchia minden szintjén kezdik felismerni, milyen pozitív hatással lehet karrierjükre, ha megismerik egy másik ország nyelvét, kultúráját és szokásait, amire a határokon átívelő megbízatások kitűnő lehetőséget kínálnak – kommentálta a felmérés eredményeit Jónás Anikó, a Kelly Services Magyarország ügyvezető igazgatója. – Napjainkban a nemzetközi üzleti és kereskedelmi életben határozottan jellemző a globális csapatmunka, és a tendencia egyre erősödik.”
A felmérés főbb megállapításai a következők:
Az „Y” generáció tagjainak 71 százaléka véli úgy, hogy karrierlehetőségeik szempontjából fontos a globális orientáció; az „X” generáció tagjainak 56 százaléka, a „baby boomer” korosztály képviselőinek pedig 43 százaléka gondolkodik ugyanígy. Az „Y” generációhoz tartozó válaszadók 61 százalékának volt módja a közelmúltban más országból vagy kulturális közegből származó kollégákkal egy csapatban dolgozni; ez az arány az „X” generáció körében 59 százalék, a „baby boomer” korosztály esetében pedig 41 százalék. A megkérdezettek összesen 64 százaléka érzi úgy, hogy rendelkezik azokkal a képességekkel, készségekkel, amelyek egy fokozottan globális orientációjú munkahelyen szükségesek.
A Kelly Global Workforce Index több mint 90.000 dolgozó véleményét gyűjtötte össze összesen 33 országban – köztük több mint 5000 magyar munkavállalóét. |
Az a tény, hogy a munkavállalók nemzetközibb munkatapasztalatokra vágynak, jól mutatja, mennyire felgyorsult a globalizáció számos iparágban illetve cégnél, amelynek eredményeként az egyes dolgozók egyre több határokon átívelő feladattal szembesülnek mindennapi munkájuk során.
„A fejlődő országokban tapasztalható gyors gazdasági fejlődés következtében sokkal több képzett munkavállaló keres majd nemzetközi lehetőségeket, és ezek a dolgozók igencsak vonzzák majd a munkaadókat – a konkrét földrajzi helytől függetlenül. Ez a trend teljesen átalakíthatja azokat az iparágakat, ahol a szokásos működési rend lehetővé teszi a munkaadók számára, hogy egy hatalmas globális munkaerőpiacról válasszák ki a tehetséges munkavállalókat – ilyen például a műszaki fejlesztés és gyártás, a reáltudományok világa, a pénzügy vagy az egészségügy.”
„Ami a munkavállalókat illeti, sokan közülük felismerik, hogy a globális (szak)tudás és ismeretanyag milyen fontos lehet szakmai előmenetelük során, és hogy a multinacionális környezet egyre jelentősebb tényezővé válik a munkahelyválasztás során – tette hozzá Jónás Anikó.
Magyarország inaktív
2010-ben is folytatódik a munkapiaci lejtmenet
141 ezer állást szüntetett meg a válság itthon
20 millió ember vesztette el eddig a munkáját
Nem merünk szabadságra menni
Privátbankár