A felmérés eredményei azért is fontosak, mert Németország mint legfőbb exportpiacunk gazdasági helyzete meghatározó a magyar gazdaság vonatkozásában. Tehát, ha a német gazdaság növekszik, az Magyarországon a beruházásokat növeli, az export lehetőségeinket kitágítja, és áttételesen a belső fogyasztás régóta várt növekedéséhez is hozzájárulhat.
A német lakosság nagy része nem érzékelte életkörülményeiben a pénzügyi és gazdasági válság negatív hatását a tavalyi évben. A munkaerőpiac meglepően erős növekedést mutatott 2009-ben, közel egymillió fő menekült meg a munkanélküliségtől a rövidített munkaidőnek köszönhetően. A csökkenő árak a GfK Fogyasztói Bizalom Index felmérése szerint fellendítették a fogyasztói vásárlóerőt, a vásárlási hajlandóságot, és 2009. január és szeptember között jelentős emelkedést mutattak. Nemzetközi összehasonlításban a német fogyasztók bizonyultak Európa optimistáinak: miközben a vásárlási hajlandóság Németországban átlagosan a +21 pontos értéken állt 2009-ben, ugyanez a felmérés csökkenést mutatott Olaszországban és az Egyesült Királyságban is. A munkanélküliségtől és a növekvő energiaáraktól való félelem azonban az év vége felé elérte a német háztartásokat is és negatívan befolyásolta a fogyasztói bizalom alakulását.
„A magyarországi fogyasztói bizalom alakulása ehhez képest némileg eltérő tendenciát követett 2009-ben, mert egy év eleji mélyponthoz képest emelkedés, és ezen a szinten való stagnálás következett be. Ugyanakkor szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy az évtized elején mért fogyasztói bizalom indexekhez képest az elmúlt 2 évben mért adatok jelentős visszaeséséről tanúskodnak” – mondta el Kozák Ákos, a GfK Hungária igazgatója.
Szerény fogyasztási kilátások 2010-re
A vezető gazdasági intézetek előrejelzéseivel összhangban a németek arra számítanak, hogy ugyan kisebb lendülettel, de 2010 elején a gazdaság fellendülése folytatódni fog. Azonban mind a fogyasztók, mind a szakértők arra számítanak, hogy az év során a munkaerő-piaci feltételek rosszabbodni fognak. Az árak ez évi alakulásával kapcsolatban kevésbé optimisták, habár az év eleji kiskereskedelmi akciók a vásárlási hajlandóság emelkedését hozták. A kormányzat gazdasági ösztönző csomagjai ellenére a magasabb infláció veszélye és az emelkedő kommunális adók egyéb pénzügyi terheket róhatnak a lakosságra. A GfK stagnálást, és nem csökkenést vár a német háztartások fogyasztásában. A fogyasztás csökkenése valószínűleg az év második felében lesz majd érezhető.
„A makrogazdasági feltételek javulásával természetesen a magyar gazdaság és politika szereplői is számolnak, de annyiban is hasonló a helyzet a németországihoz, hogy a fogyasztás tavalyi súlyos visszaesése után 2010 első felében további csökkenés várható. Ennek azért van jelentősége, mert a gazdaság növekedéséhez vagy a beruházások vagy az exportpiacok bővülése, illetve a fogyasztás növekedése szükséges” – tette hozzá Kozák Ákos.
A munkanélküliségtől való félelem visszaszorítja a fogyasztást
Nehéz év áll a háztartások előtt |
Tavaly a német háztartások körülbelül 23 százalékát vagy érintette a munkanélküliség, vagy tartottak munkájuk elvesztésétől. A GfK szerint 2010-ben a válság által érintett háztartások száma mintegy 27 százalékra emelkedik majd és hasonló számú háztartást pedig érinteni fog valamilyen módón. Ezek a háztartások vásárláskor megpróbálnak ragaszkodni termékpreferenciáikhoz, de több akciós terméket vásárolnak. Ugyanakkor a német háztartások mintegy 46 százaléka sorolható be a válságnak ellenálló csoportba. Ezen háztartások fogyasztását nem befolyásolja a válság, sőt, a további olcsóbb ajánlatok még fokozzák is vásárlási kedvüket, a gyártókkal és a termékminőséggel szembeni elvárásaik pedig emelkednek.
A rendszerváltás utáni Magyarország társadalmi szerkezete és a fogyasztók anyagi lehetőségei sajnos az előzőektől jelentősen eltérő képet mutatnak. A GfK Hungária szakértői kiemelték: igen szűk a fogyasztóknak az a csoportja, akiket a válság nem érintett meg, vagy ha igen, akkor fogyasztásukat mégsem rendezte át. Ezzel szemben a német háztartások korábbi – több évtizedes – megtakarításaiból, felhalmozásaiból rendelkeztek és rendelkeznek annyival, hogy fogyasztásukat némileg átrendezve, akár olcsóbb termékeket vásárolva, de túljussanak a válság okozta nehézségeken.
A válság győztesei és vesztesei
Gyorsult az euróövezeti infláció |
A homing trend idén is befolyással lesz a fogyasztásra. A GfK szerint az otthonon kívüli fogyasztás tovább csökken majd, és az élelmiszer-kiskereskedelem értékesítése nagyjából az előző évi szinten marad. A szórakoztató elektronika további lendületet kaphat a labdarúgó világbajnokság eredményeképpen, és valószínűleg a barkácsáruházak pozitív irányú növekedése is folytatódni fog.
A válság megváltoztatja a fogyasztók értékorientációját
A pénzügyi hatások mellett a válság megváltoztatja a fogyasztók értékorientációját is. A fogyasztók óvatosabbak lettek, és egyre kevésbé valószínű, hogy megfelelő magyarázat, alap nélkül hisznek valamiben. Azonban saját gondolataikat és tetteiket is nagyobb mértékben megkérdőjelezik. Átgondoltabb fogyasztás, minőség a mennyiség felett, lemondás a felesleges termékekről és az örömöt lelni az apró élvezetekben jelentik az új trendet a fogyasztók között. A fogyasztók értékorientációjának ez a változása új lehetőségeket teremt. A társadalmilag felelősséget vállaló vállalatoknak, a hagyományos márkáknak és a helyi termékeknek megvannak az esélyei arra, hogy mennyiség növekedést érjenek el 2010-ben.
Európa jövője: Athos, Porthos, Bajnai
Szebbnek látják az euróövezet jövőjét
Az EU félelmei: "magyar" úton a mediterrán hármas?
Uniós munkaadók: vissza az alapokhoz!
Az államadósságok aggasztják a befektetőket
A világ csak pislog a kínai számokat látván
Privátbankár