A brit légitársaság 13 ezer utaskísérőjéből 12 ezret képviselő Unite szakszervezet összesen négy ilyen sztrájkot hirdetett meg; az első keddtől szombatig tartott volna. A BA azonban bírósághoz fordult, azzal az érvvel, hogy az érdekképviselet eljárási szabálytalanságokat követett el, amikor tagságát megszavaztatta a munkabeszüntetésről. A londoni felsőbíróság hosszas mérlegelés után a légitársaságnak adott igazat, így a keddtől meghirdetett sztrájk nem kezdődhet el.
A British Airways mindazonáltal már előbb hozzákezdett a sztrájknapokra kidolgozott menetrend előkészítéséhez, és ezt a cég öt világrészt behálózó útvonalhálózatának puszta kiterjedése miatt nehéz visszafordítani. Ezért a BA arra hívta fel utasai figyelmét, hogy fennakadások a sztrájk elmaradása ellenére is lehetnek, és várhatóan a hétvégéig áll helyre a teljes repülési program. A szakszervezet éppen egy hete hirdette meg az összesen húsznaposra tervezett sztrájksorozatot. A munkabeszüntetések május 18-ától 22-éig, május 24-étől 28-áig, május 30-ától június 3-áig és június 5-étől június 9-éig tartottak volna.
A cég utaskísérői márciusban is sztrájkoltak, először három, majd négy napig, becslések szerint 45 millió font (13 milliárd forint) veszteséget okozva a cégnek. A sztrájksorozat bér-, létszám- és munkaszervezési viták miatt kezdődött.
A hét kérdése: A Fidesz az iskolába járáshoz kötné a családi pótlékot. Önnek mi a véleménye? |
A szakszervezet szerint a cég ezzel munkaszerződéseket sértő módosításokat kényszerített az utaskísérői állományra, előzetes konzultáció nélkül.
A vita azóta még tovább is mélyült, mivel a Unite most már azt is követeli, hogy a BA állítsa vissza a márciusi sztrájkok résztvevőitől véglegesen megvont jelentős utazási kedvezményeket. A minden BA-alkalmazottat megillető kedvezmények közé tartozik, hogy a munkatársak, valamint közvetlen családtagjaik - az alkalmazott hat hónapi munkaviszonya után - a teljes ár tíz százalékáért utazhatnak a British Airways bármelyik járatán, öt év munkaviszony után pedig évi egy, húsz év után évi két ingyenjegy jár bárhová a világon. Mindez azonban nem része a munkaszerződéseknek, és a BA a márciusi sztrájkok előtt figyelmeztette utaskísérőit, hogy ha sztrájkolnak, véglegesen elveszítik minden kedvezményüket.
A British Airways eddigi legrosszabb üzleti félévét zárta tavaly szeptemberben: adófizetés előtti vesztesége 292 millió font (csaknem 90 milliárd forint) volt. Ez azt jelenti, hogy a BA percenként több mint ezer font veszteséggel működött tavaly. A decemberrel zárult negyedévről további 50 millió font adó előtti veszteséget jelentett a cég, és elemzők szerint a pénzügyi év egészének hamarosan esedékes eredményjelentése akár 600 millió fontos (180 milliárd forintos) veszteséget is feltárhat.
MTI