Dr. Szabó Máté, az ifjúság- és gyermekvédelem mellett elkötelezett biztos a 2008 tavaszi ellenőrzésekről megjelent hírek nyomán kért tájékoztatást a fogyasztóvédelem tapasztalatairól és arról, miként lehetne visszaszorítani a fiatalkorúak körében a szeszesitalok, dohánytermékek fogyasztását. A fogyasztóvédelem vezetője a tavalyi két vizsgálat tendenciáját kedvezőnek írta le, hiszen a 2007 tavaszihoz képest őszre jelentősen csökkent a kifogások száma.
A változás azonban nem volt hosszú életű. Az idén tavasszal ismét minden második üzlet "megbukott" a 18 évnél fiatalabbakkal megszervezett próbavásárlásokon (amelyekhez a hatóság egyébként előre kérte a szülők és az iskolák hozzájárulását).
Általánosságban megállapítható, hogy a fiatalkorúak minden különösebb nehézség nélkül hozzájuthatnak alkoholos italhoz, cigarettához. A kereskedők és vendéglátósok közül sokan nem vesznek tudomást a vásárló életkoráról. "Előfordult az is, hogy akadt az üzletben egy "jószándékú felnőtt", biztonsági őr(!), vagy maga az üzletvezető(!), aki megvette a fiatalkorúnak a dohányterméket, esetleg a szeszes italt" – írja a Fogyasztóvédelmi Hatóság elnöke az ombudsmannak küldöttt tájékoztatójában.
Az eladók magyarázatai között a forgalom, a bevétel növelése és az esetleges konfliktus elkerülése is szerepel. A kifogások között elhangzott, hogy sokszor nehéz megállapítani, valójában hány éves a vásárló. Az ellenőrzéseken azt is tapasztalták, hogy bár egyre több helyen kérik el a személyi igazolványt, a kereskedők az életkort "pontatlanul állapítják meg". A törvényi tilalom betartása nem tehető függővé a forgalmazó alkalmazottjának élettapasztalatától, illetve a vásárló testi fejlettségétől és magatartásától – utal a fogyasztóvédelem vezetője a Legfelsőbb Bíróság korábbi döntésére.
A szankciók tavaly nyár óta szigorúbbak. Az eljáró hatóság a fogyasztóvédelmi bírság kiszabásán túl legfeljebb egy évre megtilthatja, hogy alkoholt-dohányárut forgalmazzanak ott, ahol ilyesmivel kiszolgálták a fiatalkorúakat. Az ismételt jogsértés akár azzal is járhat, hogy – tekintet nélkül az esetleges fellebbezésre - ideiglenesen bezáratják az üzletet, ilyenre már 2007-ben is többször volt példa.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság elnöke az ombudsmannak küldött válaszában össztársadalmi kérdésről ír, fontosnak nevezi a családi, iskolai nevelést és példamutatást. Emellett azonban továbbra is szükség van arra, hogy a hatóságok hatékonyabban kényszerítsék ki a gazdálkodó szervezetek jogkövető magatartását.
Nagyvárosi tévhitek: mit üzen a cipőfűző színe?
Szivatás: a mentollal trükköznek a dohánygyárak
Sokan nem is tudják, hogy csalnak
Két óra alatt lehet berúgni a kassai utcákon
Mindennapi folyékony kenyerünkről nem mondunk le
OS