.jpg)
Hozzátette, hogy az alaptevékenységről leválasztott szolgáltatásokért, például a feladott poggyászok után az utasoknak díjat kell fizetniük. Ezzel a diszkont légitársaságok arra ösztönzik utasaikat, hogy minimális súlyú csomaggal szálljanak fel a repülőgépre. Ez nem csak az utazónak jelent megtakarítást, de a légitársaságnak is, az utaskiszolgálási díjak és a szükséges kerozin csökkenésének köszönhetően.
A poggyászokon nyert üzemanyag megtakarítás azonban csak kis tétele a lehetséges megtakarításnak. Példaként említette Kázmér Natasa, hogy a Wizz Air-nél az üzemanyag felhasználás optimalizálása érdekében szigorú tankolási előírásokat kell betartaniuk a pilótáknak, azt illetően, hogy mennyi üzemanyagot tankoljanak, hol, illetve, hogy milyen magasságban és milyen sebességgel repüljenek.
Lakásvásárlás akár 0% önerővel, június 30-áig jelentősen csökkentett egyszeri költséggekkel! |
A Malév üzemanyag kiadásait a magas üzemanyagárak várhatóan 8 milliárd forinttal emelik a tervezetthez képest az idén - mondta el Németh Krisztina a légitársaság kommunikációs vezetője az MTI-nek. A többletkiadásokat fedezeti ügylettel, takarékos üzemanyag-felhasználással, illetve a hatékonyság növelésével csökkentik. A kerozinfogyasztás szempontjából előnyös, várhatóan 4 turbó-légcsavaros regionális repülőgép beszerzéséről a nyáron döntenek és még az idén forgalomba állítják őket.
Fehérváry Géza, a Malév üzemeltetési vezérigazgató-helyettese korábban az MTI-nek elmondta, hogy a légitársaság havonta 540 tonna kerozint takarít meg az üzemanyag felhasználásban bevezetett újításokkal; ide sorolta a repülőgépek sebességének optimalizálását, a tankolási számításokat, illetve az utazó magasság optimális megválasztását. A megtakarítás mértéke szerinte csak becsülhető, járatszakaszonként 100-150 kilogrammra tehető.
Az első negyedévben a Malév költségeinek 24 százalékát tették ki a kerozin költségek, az előző év hasonló időszakához képest mintegy 4 százalékkal fogta vissza a cég a gépek kerozin fogyasztását. A légitársaság európai útvonalain szakaszonként átlagosan 30 eurós kerozin pótdíjat számít fel.
A hagyományos légitársaságok közül több is jelezte a közelmúltban (British Airways, Lufthansa), hogy a rekordokat döntő nyersanyagárak miatt emelik az üzemanyag-pótdíjakat. A nehézségek miatt a légitársaságok sorra adnak ki profitfigyelmeztetést: a Finnair és az Air France-KLM jelezte, hogy az idén az eredmények romlására számít az üzemanyag árának emelkedése miatt. Az American Airlines az első negyedben erősen veszteséges lett, emiatt 12 százalékkal visszaveszi kapacitásait.
A kilátások egyáltalán nem bíztatóak: Michael O´Leary, a Ryanair főnöke úgy látja, hogy ha tartósan 120 dollár fölött marad a kőolaj ára, akkor néhány versenytárs csődbe mehet. Iparági elemzők szerint 2000 óta egy transzatlanti átkeléshez szükséges repülőüzemanyag-mennyiség átlagára megnégyszereződött, és átlépte a 40 ezer dollárt. A repülőgép-üzemanyag hordója, amely 2003 januárjában még 40 dollár alatt volt, az idén, az év elején már 140 dollár felett járt.
Van még egy-két kút, ahol 300-nál olcsóbb a benzin
Soros: Kipukkad az olajbuborék, de nem most
Elkapkodják a balatoni nyaralókat
Dugóhúzóban a légitársaságok
1 hét a családdal: pár ezerből kijön a biztosítás
Méregerős forint: kinek jó ez? És kinek nem?
MTI