A PricewaterhouseCoopers és a Budapesti Corvinus Egyetem a gyorsan forgó fogyasztási cikkeket (FMCG) forgalmazó kiskereskedelmi vállalatokra fókuszált, azon belül az élelmiszer üzletláncokra, a hiper- és szupermarketekre, valamint a drogériákra.
A sajátmárkás termékek további erősödése minden bolttípusban egyaránt várható - vélik a tanulmány készítői. Ezt azzal támasztják alá, hogy a gazdaság alakulásától függően, az optimista felfogásban a vállalatoknak - a lakosság magasabb rendelkezésre álló jövedelme miatt - kisebb, míg a pesszimista forgatókönyv esetén nagyobb hangsúlyt kell fektetniük a saját termékekre, előtérbe helyezve az olcsóbb típusokat.
A felmérés szerint a nemzetközi beszerzésben rejlő lehetőségek számos előnnyel járnak nemcsak a nemzetközi, hanem a közepes méretű vállalatok számára is.
A boltok számát és elhelyezkedését illetően határozott változások várhatók a "közepes boltok" életében. A hipermarketek és diszkontok által támasztott verseny miatt várható, hogy ezek a vállalatok korlátozni fogják a városi üzleteik számát. Ehelyett inkább a kisebb településeken nyitnak újabb egységeket, mivel itt a fogyasztók a heti, kétheti nagybevásárlás helyett inkább a kis és közepes üzleteknek kedvező napi bevásárlást részesítik előnyben.
A tanulmány felhívja a figyelmet arra, hogy a vásárlók megtartása érdekében a franchise követelmények szigorítása szükséges, és nagyobb hangsúlyt kell fektetni az üzletek ellenőrzésére, esetleges elmarasztalására. A vállalatok várhatóan továbbfejlesztik meglévő informatikai infrastruktúrájukat, míg a gazdasági visszaesés esetén ezekre a fejlesztésekre valószínűleg nem jut elegendő forrásuk.
A diszkontokat minden esetben a nagyon alacsony árak, a márkás termékek kisebb aránya, a saját termékek túlsúlya, kisszámú kiszolgáló személyzet és alacsony színvonalú szolgáltatás jellemzi. Ezzel a stratégiával a leginkább árérzékeny vásárlókat célozzák meg, és várhatóan tovább növelik piaci részesedésüket.
Nagyot kaszált a Match, a Cora és a Profi anyja
De nehéz az iskolatáska - a szülőknek különösen
Családi nyalakodás - sokan a pénztárnál csábulnak el
MTI