Az MTI helyszínen tartózkodó tudósítója úgy tudja, hogy két helikoptert vetnek be arra, hogy a Bódva magasított töltése mentén átfolyó vizet megfékezzék. A védekezésbe bekapcsolódtak a Spider Speciális Mentők és a kelet-magyarországi mentőcsapat búvárai. A tűzoltók, a rendőrök, az önkéntesek mellett Szlovákiából érkezett református önkéntesek is ott vannak a borsodi városban.
A búvárok az MTI tudósítójának úgy fogalmaztak: a korábbi bordás megtámasztást, azt a több ezer homokzsákot, amely megtámasztotta a töltést, teljesen ellepte a víz. A töltés már alig látható, csak a töltés tetejére, az úgynevezett koronára épített homokzsákok látszanak ki. A Bódva áradata a 27-es főútra ömlik. A víz egy részét visszavezették a holtágba, de már az is telített.
180 családot kellett kiköltöztetni, mintegy 550 embert. A város szennyvízcsatornájából bugyog fel a víz, néhány helyen szökőkútszerűen. Több ázott kóbor kutya sétál tanácstalanul a vízzel elárasztott utakon.
Edelényt kettészeli a vízátfolyás, ezért csónakokkal próbálnak közlekedni. A szakemberek most üzemelik be a csónakokat, amikre azért is szükség van, mert elzárt területen vannak a zsákok, a homok és a védekezők szálláshelye is.
Sajóecsegen a Sajó rekord vízállással vette körbe a falut - tudta meg az MTI. A Hernádon az ár szinte az egész vonalon minden eddiginél magasabban érkezik. Az MTI információi szerint Gibártnál, Ócsanálósnál rendkívüli lehet a helyzet. Ugyancsak rendkívüli helyzetre számítanak a Bódva és a Sajó torkolati részénél illetve a Hernádon, mert mindhárom folyón soha nem látott árhullám vonul le.
Változatlan a helyzet az ország vasútvonalain, az áradások és vízátfolyások miatt van, ahol szünetel a forgalom és autóbuszok közlekednek, máshol pedig csökkenteni kell a szerelvények sebességét, ami miatt késnek a vonatok - közölte a MÁV pénteken kora reggel az MTI-vel.
Mentesíteni kellene most a gazdaságokat, a termelőket a kárenyhítési alapba történő befizetési kötelezettség alól, és lehetővé kellene tenni számukra a halasztott fizetést a belvizek és árvizek miatt - nyilatkozta a Népszava pénteki számában Horváth Gábor, a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetsége (MOSZ) főtitkára. A kormánynak kérnie kellene Brüsszeltől az uniós támogatások kifizetésének előrehozását is. |
A Budapest-Miskolc-Sátoraljaújhely vonalon Nyékládháza és Miskolc között kell csökkenteni a vonatok sebességét, ami miatt csak 5-10 perc késéssel tudnak közlekedni. A Vámosgyörk-Újszász-Szolnok vasútvonalon Vámosgyörk és Újszász között vonatpótló buszok szállítják az utasokat. A Miskolc-Sátoraljaújhely vonalon Olaszliszka-Tolcsva és Sátoraljaújhely állomások között, szintén vonatpótló autóbuszokkal közlekedhetnek az utasokat. A Miskolc-Tornanádaska vonalon Sajóecseg és Tornanádaska között nem közlekednek a vonatok. Az utasforgalmat a Borsod Volán menetrendszerinti járataival bonyolítják le.
Putnok és Kazincbarcika között is le kellett zárni a vasúti pályát. Ezen a szakaszon is a Borsod Volán menetrendszerinti járatai viszik az utasokat. A Volán menetrendszerinti járatain elfogadja a havi, félhavi, a 30 napos MÁV-bérleteket és a vasúti arcképes igazolványokat. Somoskőújfalu-Filakovo (Szlovákia) között a kishatárforgalom szünetel. A szlovák vasúttársaság vonatpótló autóbuszt közlekedtet.
Az Aszód-Balassagyarmat-Ipolytarnóc vasútvonalon Nógrádkövesd és Balassagyarmat valamint Balassagyarmat és Ipolytarnóc, illetve Balassagyarmat és Drégelypalánk között az Ipoly folyó áradása miatt az utasokat vonatpótló buszok szállítják. A Hatvan-Somoskőújfalu vonalon Hatvan és Pásztó között vonatpótló autóbuszok viszik az utasokat a Zagyva folyó áradása miatt.
"A védekezés nem lehet pénzkérdés"
Bár a belvizes területek az országban és a térségben is nőnek, a Jásztelki és Borsóhalmi árapasztó tározók újbóli megnyitásának köszönhetően a Zagyva és Tarna jászsági szakasza mentén élők remélhetőleg túl vannak az árvíz nehezén - közölte Jásztelken tett csütörtöki látogatásán a vidékfejlesztési miniszter az MTI-nek. Fazekas Sándor elmondta: személyesen igyekezett meggyőződni arról, hogy milyen hatásai vannak annak az intézkedésnek, melyet hivatalba lépését követően elsőként hozott.
A 1752-es Nemzeti Segélyvonalra már több mint napi 100 ezer telefonhívás fut be a károsultak támogatására . A 1752-es telefonszám felhívásával egyszeri 250 forintnyi pénzadomány juttatható el az ár- és belvízkárosultakhoz az öt legnagyobb magyar karitatív szervezeten keresztül. |
A miniszter Jásztelken megköszönte a védekezésben részt vevők május közepe óta tartó, áldozatos munkáját. "A töltéseken dolgozók hetek óta szakmailag és emberileg egyaránt a maximumot nyújtják" - jelentette ki Fazekas Sándor, aki megnyugtatta a jelenlévőket: a kormány a védekezés további feltételeit is biztosítja.
"Az árvíz elleni védekezés nem lehet pénzkérdés" - hangsúlyozta, majd kitért arra is: szerdán Szolnokon a Jász-Nagykun-Szolnok megyei védelmi bizottság, valamint a Közép-Tisza Vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság vezetőivel is találkozott. Az itt elhangzottak alapján a megye árvízi helyzete jelenleg a Zagyva és a Tarna jászsági szakaszán a legkritikusabb, ám amennyiben nem jön újabb csapadék, a folyók vize a remények szerint ezen a vidéken is a gátak között tartható. Az árhullám levonultával azonban újabb komoly feladatot jelent majd a károk felmérése és a hatékony segítségnyújtás megszervezése - húzta alá a miniszter.
Kritikus a helyzet az országos közúthálózaton Közel 80 útszakaszon (ebből 12 főút) van jelenleg is érvényben teljes útzár az országos közúthálózaton, emellett számos út nehezen, illetve csak lépésben járható, több helyen pedig csupán fél pályán haladhat a forgalom - tudtuk meg a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-től. A legfrissebb jelentések szerint négy település továbbra sem közelíthető meg személygépjárművel. A helyzet az észak-magyarországi, valamint a dél- és nyugat-dunántúli területeken a legkritikusabb. A közútkezelő arra kéri az autósokat, hogy indulás előtt mindenképpen tájékozódjanak az aktuális útállapotokról, és fokozott óvatossággal közlekedjenek a teljes országos közúthálózaton. A Magyar Közút több száz munkagéppel és szakemberrel folyamatosan dolgozik a helyreállítási munkálatokon és az iszapelöntéses szakaszok felszabadításán; a kedvezőtlen időjárás miatt ezek a munkák sajnos akár több napot is igénybe vehetnek. A legtöbb útlezárás továbbra is az észak-magyarországi és a dunántúli úthálózaton van érvényben. Borsod-Abaúj-Zemplén megye mellett több helyen is teljes útlezárást vezetett be a cég többek között Baranya, Veszprém, Győr-Moson-Sopron, Fejér és Komárom-Esztergom megyében. Jelenleg személygépjárművel nem közelíthető meg Sajóvelezd, Tornaszentandrás, Tornabarakony és Tarrós. |
MTI, Privátbankár