A nyugati színvonalú parkolási rendszer kialakításához vezető folyamat részeként kiterjesztik a fizetős övezeteket, átlagosan 27 százalékkal megemelik a 2001 óta változatlan tarifákat, szigorítják a lakosság és a mozgáskorlátozottak várakozási engedélyének kiadását, új P+R parkolókat létesítenének, és elősegítik parkolóházak és mélygarázsok építését. Az utóbbiból egyébként a főváros parkolási kft.-je a Kossuth térivel párhuzamosan több mint tíz építését készíti elő.
Hagyó Miklós elmondta, hogy hónapokon át, több lépcsőben, széleskörűen egyeztettek a civil szervezetekkel, a kerületekkel és a szakhatóságokkal a parkolási rendszer megújításáról. A korszerű szabályozás szükségességét jelző példaként szólt arról a helyzetről, amikor tavaly Rómában megszüntették a felszíni parkolást, amelyet aztán hat nap elteltével óriási társadalmi nyomásra vissza kellett állítani. A főpolgármester-helyettes rámutatott, hogy egy város élhetősége szempontjából igen lényeges eszköz a forgalomszabályozás, a parkolás. Megjegyezte, hogy a hatékonyabb fővárosi parkolási rendszer kialakítása érdekében a jövőben folyamatosan végrehajtják majd a szükséges kiigazításokat, finomhangolásokat.
A szocialista politikus kitért arra is, hogy országgyűlési képviselőként több jogszabály-módosítást kezdeményez a parkolási rendszer hatékonyságáért. Példaként említette a mozgáskorlátozottak engedélye kiadásának szigorítását és a közlekedési törvény módosítását. Fontos célként említette, hogy a lakosság bizalmát a parkolási rendszer iránt helyreállítsák. Ezt segítheti az is, hogy a parkolásból származó bevétel - becsléseik szerint évi 3-5 milliárd forint - felhasználását tíz - döntően civil - szervezetre bíznák. Ebbe a közlekedésfejlesztési keretbe a főváros tulajdonában lévő parkolóhelyek teljes bevételét befizetik, a kerületek pedig saját bevételeik egy részét utalnák az elkülönített számlára.
A BKV csaknem 300 forintos jegyárához igazított parkolási díjak maximuma a jelenlegi 430 forintról 580 forintra, a legalacsonyabb 115 forintos díj pedig 145 forintra drágulna. Az egyeztetéseken a kerületek ennél nagyobb mértékű emelést is szorgalmaztak - jegyezte meg a főpolgármester-helyettes.
Mint mondta, a kerületek kezdeményezésére a belső, frekventáltabb városrészeken esténként tovább kell majd parkolási díjat fizetni. Lényeges változás, hogy a jövőben csak családonként egy várakozási engedély lesz ingyenes, egy továbbit pedig féláron lehet megvenni. Erre a szigorításra azért van szükség, mert a fizetős rendszerbe bevont 53 ezer felszíni parkolóhelyre 64 ezer ingyenes lakossági engedélyt adtak ki.
A parkolási rendszer reformja kiterjed majd a parkolóórák korszerűsítésére is, amelyeknél a jövőben papírpénzzel és bankkártyával is lehetne fizetni. Bevezetik az ötperces türelmi időt a büntetések kiszabása előtt, és jelentősen drágítanák a pótdíjakat. A mozgáskorlátozottak helyét jogtalanul elfoglaló autósok például az egyórányi tarifa 300-szorosát, 45-108 ezer forintot is fizethetnének.
Hitelből fizetné hiteleit a BKV
Még drágább lesz a fővárosi parkolás
Még több fővárosi utat feltúrnak
Jön az all inclusive bírság
A mozgássérült igazolványok harmada kamu?
Épül az új főutca, parkolni tilos
MTI