.jpg)
A gazdasági hírek és a cég stabilitásáról szóló üzenetek dominálnak
A közlékeny pénzügyi szolgáltatók üzenetei között három fő témakör volt meghatározó: általános gazdasági aktualitások és statisztikák (az október közepi 19 százalékról februárban 33 százalékra növekedve); a cég stabilitása és hosszú távú növekedése (19 százalékról 25 százalékra); végül pedig a legritkábban előforduló – de vitathatatlanul a legfontosabb üzenetet hordozó – olyan információk, amelyek a befektetőket és más látogatókat személyes pénzügyeik biztonságáról nyugtatták meg (12 százalékról 15 százalékra).
“Mivel egy vállalat pozicionálása, üzenetei és hírneve a vállalati honlapon érhető tetten a legkönnyebben, segítségükkel megnéztük, hogy egy, a figyelem középpontjában lévő iparág hogyan tud bizalmat építeni a nehéz időkben” – magyarázta Dr. Szűcs Ervin, a Weber Shandwick közép-kelet európai ügyvezető igazgatója. „A vezető pénzügyi szolgáltató cégek nem engedhetik meg maguknak, hogy csupán sikeres időkben kommunikáljanak. Vizsgálatunk alapján azt tanácsoljuk a vállalatoknak, hogy honlapjukat, ezt az alacsony költségű és nagy hatékonyságú eszközt bátrabban használják közvetlen és személyes kommunikációra annak érdekében, hogy érdemben reagáljanak fogyasztóik és befektetőik aggodalmaira.”
Az értékpapír-kereskedelemmel foglalkozó vállalatok állnak az élen
Február végén szinte valamennyi értékpapír-kereskedelemmel foglalkozó vállalat közölt híreket a válsággal kapcsolatban honlapja nyitóoldalán, őket a kereskedelmi bankok késve és kisebb arányban követték. Friss áprilisi adatfelvétellel vizsgált magyarországi tapasztalat, hogy a hazai pénzintézetek közül szinte kizárólag az értékpapír-kereskedelemmel foglalkozó vállalatok vettek át gazdasági válsággal kapcsolatos híreket a honlapjukra, illetve napi elemzésekben kommentálták a válság hatását az értékpapír-piacra. A vizsgált magyar kereskedelmi bankok kezdőlapjain egyáltalán nem szerepelt válsággal kapcsolatos kommunikáció.
A videóformátumok egyre elterjedtebbek
A pénzügyi szolgáltató cégek leggyakrabban használt információközlési módjai a vállalati nyilatkozatok, kommentárok és riportok (az október közepi 19 százalékról februárban 34 százalékra emelkedve), illetve az audiocast és videocast formátumok (10 százalékról 14 százalékra). A legritkábban alkalmazott kommunikációs formák közé tartoznak a sajtóközlemények, hírlevelek és a vezetői beszédek.
Ritka a vezetői vélemény megjelenítése
A gazdasági válságot kommentálva a pénzügyi szolgáltató cégek néha a vállalatvezető szavait idézték (októberben ez az arány 13%, februárban 24%), bár néha más vezetőre is hivatkoztak. A vezérigazgatói / elnöki kommunikáció általában segített a válságot ember közelibbé tenni és általa sikerült arcot adni a vállalatnak.
Dr. Szűcs Ervin így összegzi az eredményeket: „Az aggodalom kétségkívül sokakban generál információigényt megtakarításaik, befektetéseik és üzleti partnereik biztonságát illetően. Az ügyfelek és a befektetők számára a pénzügyi szolgáltató cégek weboldala referenciapontként szolgál ilyen esetben, onnan várnak hiteles információkat és megerősítést.”
Nemcsak kifelé, befelé sem nagy a közlékenység
Módszertan A Weber Shandwick 55 pénzügyi szolgáltató honlapját vizsgálta heti rendszerességgel október 17. és február 28. között, felmérve a jelenlegi pénzügyi válsággal kapcsolatos kommunikációjukat. A vállalatok többsége szerepel a Fortune 500-as listáján. A vizsgált cégek között voltak értékpapír-kereskedelemmel foglalkozó vállalatok, kereskedelmi bankok, pénzügyi adatszolgáltató cégek, szakosodott pénzügyi intézmények és tőkebefektetési társaságok. Számos pénzügyi cég jelentett csődöt a vizsgálat megkezdése óta. |
Barátkozzunk meg a kockázati tőkével - megéri?
Egyre több cég, egyre többel tartozik
Kihúzták a gyufát a cégvezetők
Zavarosban halászni: most olcsón vehetünk cégeket
Állami cégvezérek: nem titkolhatják a fizetéseket
Rossz üzenet az adókedvezmény megvonása?
Privátbankár