.jpg)
A finom szálló por okozta légszennyezés egyik fő okozója a közlekedés, ezen belül a rossz minőségű dízelmotorok. Hazánkban elterjedtek a dízelmotoros gépjárművek, ezért nagy közlekedési terhelésű pontokon rendszeres a szálló porra vonatkozó levegőminőségi határértékek túllépése. Fűtési időszakban erre még rárakódik a háztartások okozta terhelés. Szintén a közlekedéshez kapcsolódik az utak és a villamossínek nagyon ritka takarítása, ez is egy óriási helyi forrás, hiszen az itt lerakódott por újra és újra felkeveredik. Nem kedvez a porszennyezettség csökkenésének az a tény sem, hogy a tömegközlekedés aránya romlik, és egyre nagyobb az egyéni gépjárműforgalom.
A PM 10 regionális szennyező. Nagy távolságokra terjed, ezért helyi intézkedésekkel nem teljesen oldható meg a szennyezettség csökkentése. Ebből is következik, hogy szinte valamennyi EU-tagállamnak problémája van ezzel a szennyezővel, és minden tagállamban a nagyobb városokban (mivel döntően ott történnek mérések) a PM 10 túllépi a határértéket. A nemzetközi adatokhoz viszonyítva a magyarországi szennyezettség a középmezőnyben van. Meg kell jegyeznünk, hogy magyarországi viszonylatban is ez nem csak a főváros, hanem a vidéki városok problémája is.
Budapesten sajnos eddig semmilyen érezhető intézkedés nem történt a szálló por okozta szennyezettség csökkentése érdekében. Sőt, a szennyezettség növekedése várható, hiszen a tömegközlekedés leépítése (például a BKV szolgáltatási színvonalának csökkenése, a járatritkítás, a járműpark állapota), az utak állapota, a felújítások elhanyagolása, majd a kampányszerű, nem összehangolt felújítása, ezáltal a közlekedési dugók növekvő mértéke mind-mind ezt a megállapítást támasztja alá.
A légszennyezés csökkentésének tervszerű programozása országszerte nem megoldott, annak ellenére, hogy erre jogszabály ír elő kötelező feladatokat az önkormányzatok részére. Erre az utóbbi időben kevesebb figyelmet fordítottak. Az EU-támogatások nagyrészt – az egyébként szintén fontos – hulladékgazdálkodási és a szennyvíztisztítási beruházásokra fordítódnak, miközben a szakmai érvek ellenére a levegő védelme háttérbe szorul.
A Green Capital által javasolt intézkedések, amelyekkel a nagyvárosok levegőminősége viszonylag gyorsan javítható lenne:
Konkrét, relatíve gyorsan kivitelezhető intézkedések:
1. A PM 10 szennyezőanyag mielőbbi bevonása a szmogriadó rendszerébe.
2. A főváros zónákra osztása, a védett területekre behajtási tilalom elrendelése bizonyos járművek számára, de nem a járművek tömege, hanem a fajlagos kibocsátási tulajdonságaik alapján. A zónahatárok ésszerű megállapítása, a legvédettebb belső zónákban csak a kerékpáros- és a gyalogosforgalom engedélyezése.
3. A belső kerületekben a behajtási díj bevezetése.
4. Az utak, és főként a villamospályák rendszeres és hatékony takarítása.
5. Kedvezőtlen helyzetekben, magas szennyezettség esetén habozás nélkül forgalomkorlátozó intézkedések bevezetése.
Általános, középtávon megvalósítható javaslatok:
6. Forgalomszervezési intézkedések a dugók csökkentésére. Összehangolt, megfelelő logisztika szerint végzett útfelújítások és -építések.
7. A forgalmat akadályozó közlekedési viselkedés drasztikus büntetése (például második parkolás, buszsávok használata).
8. A tömegközlekedés szolgáltatási színvonalának növelése.
9. Az egyéni közlekedést választók közlekedési szokásainak tudatformálással történő megváltoztatása.
10. A P+R rendszerek fejlesztése (ez nagy jelentőségű, főként a külvárosi metróállomások, a közlekedési szövetség keretében a peremkerületi és a környéki vasútállomások közelében).
11. A közlekedési szövetség tényleges alkalmazása és preferálása.
12. Az egyéni fűtés szabályozása. A távfűtés korszerűsítése és vonzóvá tétele.
Sztrájkok, dugók: menekülés Budapestről
Portalanítják az uniót
Kitiltják a belvárosból a büdös autókat?
.Hétközben több eső esik, mint hétvégén?