A legkedvezőbb áron történő vásárlásra való törekvés leginkább az egyes termékek/márkák ár-összehasonlításában nyilvánul meg, ár alapján a vevők fele viszonylag nagy rendszerességgel válogat a márkák között. Ezzel szemben azt, hogy egy adott termék melyik üzletben olcsóbb, a vevők 40 százaléka mérlegeli minden, vagy szinte minden alkalommal. Közel ugyanennyien vannak azok, akik tudják mennyibe kerülnek az általuk leggyakrabban vásárolt termékek kedvenc boltjukban.
A minőség és az ár mellett jelentős szerepet kapnak egy üzlet vagy termék kiválasztásában az akciók. A megkérdezettek jelentős része törekszik arra, hogy vásárlás előtt tájékozódjon az akciókról.
Az akciók hirdetésének egyik legfontosabb eszköze a szórólap. A GfK Hungária Piackutató Intézet 2003 óta kíséri figyelemmel a hazai napi fogyasztási cikkeket értékesítő kereskedelmi csatornák által megjelentetett akciós újságok piacát. Az élelmiszer-kereskedelmi láncok szórólapjai a fogyasztók 80 százalékához eljutnak. A megkérdezettek kétharmada rendszeresen át is szokta nézni az akciós újságokat, emiatt is kiemelten fontos ennek a piacnak a részletes vizsgálata.
A nehéz gazdasági helyzet következtében várhatóan jelentősen megnő a kereslet az akciós termékek, illetve az összességében alacsonyabb árszínvonalat kínáló kereskedelmi csatornák/ üzletek iránt.
2008 első kilenc hónapját az idei év hasonló időszakával összehasonlítva elmondható, hogy az egyes csatornák által kiadott akciós újságok darabszáma összességében csökkenést mutat, elsősorban a C+C csatornák (tavaly még az Interfruct leafletjei is megjelentek az év első felében), de az elektronikai áruházak esetében is – derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet Leaflet Monitorának legfrissebb jelentéséből.
Ön mennyit költ az idén karácsonyi ajándékokra? Szavazzon! |
A kiadott leafletek száma mellett az akciók érvényességének periódusa is csökkent, míg 2008-ban átlagosan 17 napig volt érvényes egy lap, addig 2009-ben már csak 15 napig. Ez a szám összességében nem nagy változás, de ha csatornánkénti bontásban vizsgáljuk, jelentős csökkenéseket tapasztalunk.
„Ezek az adatok is azt támasztják alá, hogy bizonyos diszkontok, szupermarketek és hipermarketek gyakrabban adnak ki akciós újságokat, így még inkább felértékelődnek ezek a kiadványok” – mondta el Kui János, a GfK Hungária kereskedelemkutatás szektorának menedzsere.
Ennek az ellenkezője igaz a C+C által kiadott újságokra, melyek érvényessége 2 nappal tovább tart, mint a tavalyi évben. Ennek részben az Interfruct lánc piacról történő kiesése az oka.
A kategóriák versenyét évről-évre az italok vezetik, és e kategória legfőbb hirdetője változatlanul a hipermarket. Második helyen a húsáruk szerepelnek. Ez a terméktípus szintén a hipermarketek kiadványaiban szerepel a legtöbbet. Az édességek, kekszek kategória elsősorban a diszkont csatorna akciós újságjaiban jelenik meg. 2008-ban a hirdetett termékek 28, 2009-ben pedig 31 százaléka szerepelt valamely diszkontlánc kiadványában.
Aki óvatos, annak a casco is olcsóbb
Cipősdobozban várják az ajándékot
30 év után: kevesebb jut élelmiszerre
Privátbankár