A 95-ös benzin ára nagyjából 320 forint környékén mozog, gázolajat átlagosan 340 forint körül tankolhatunk ma Magyarországon. A magas üzemanyagárakat leginkább a fuvarozók szenvedik meg, ám mivel ez a költség jellemzően beépül a termékek, szolgáltatások árába, a hétköznapi fogyasztók hátán is csattan az ostor. Emiatt nem csak akkor kaphatunk gutaütést a benzinár miatt, amikor megpróbáljuk szemmel követni a benzinkút számlálójának pörgését, hanem akkor is, ha még életünkben nem fogtuk kezünkbe a csöpögő pisztolyt.
Vajon hol lehet az áremelkedés vége?
Ahány szakértő, annyiféle jóslat létezik az üzemanyagok alapjául szolgáló nyersolaj árának jövőbeli alakulására. Soros György az olajlufi kipukkanásának idejét találgatja, Alekszej Miller, a Gazprom vezérigazgatója 250 dolláros olajárról tett előrejelzést. A Centre for Economics and Business Research szerint viszont jövőre 100 dollár alá csökkenhet a nyersolaj ára.
A Privátbankár olvasói leginkább a szélsőségek felé húznak az üzemanyagárakkal kapcsolatban - derül ki felmérésünkből. Arra a kérdésre vártuk a választ, hogy vajon mennyibe fog kerülni a 95-ös benzin a nyár végére. Július 7-én délután 1 órakor összesítettük először az eredményeket, a szavazás azonban azóta is tart.
Több mint 2000 szavazó, az összes voksoló 32 százaléka úgy véli: a nyár végén kevesebb mint 300 forintot kell kiadnunk egy liter 95-ösért. Nem sokkal kevesebben gondolják azonban azt, hogy augusztus-szeptember környékén már 350 forintnál is nagyobb számok köszönnek ránk a kutak melletti oszlopokról: 1900 fölötti ezen olvasóink száma (ők a szavazók közel 30 százalékát teszik ki).
Mérsékeltebb árnövekedésre a szavazók közel negyede számít, több mint 1500 voksot kapott a 326 és 350 forint közötti nyár végi benzinár. Olvasóink szerint annak a valószínűsége a legkisebb, hogy az üzemanyagárak kismértékben csökkennek: 301 és 325 forint közötti 95-ös árat kevesebb mint ezren várnak, ez kevesebb mint a szavazatot leadó olvasók 14 százaléka.
Mire fel az optimizmus/pesszimizmus?
Az olvasók döntéseit befolyásohatta egyrészt az olajár meglehetősen bizonytalan jövőbeli alakulása, másrészt pedig az egyre elviselhetetlenebb helyzet kezelésére adott lehetséges megoldások minősége. Az sem mindegy, hogy a jelenleg rekordszinten erős forint hogyan teljesít a közeljövőben. Az már lassan mindenki számára nyilvánvaló, hogy a magas olajárakért elsősorban a kockázatosabb piacokról az árupiacra menekülő spekuláns-sáskahad felelős. Az árakkal manipuláló befektetők tevékenységét unta meg az amerikai kongresszus, amikor utasította az amerikai árutőzsde-felügyeletet, hogy minden hatósági, azon belül vészhelyzeti felhatalmazásával is élve "azonnal törje le" a szélsőséges spekuláció szerepét az energia szabadpiacán. Mások a másik végén fognák meg a problémát: ha az olajárat adottnak tekintjük, akkor szerintük a benzinár többi összetevőjét, elsősorban az államnak fizetett adókat kell lefaragni. Ebbe a sorba hazai politikai erők is beálltak: az MDF azt javasolja, hogy az üzemanyagárak esetében a jövedéki adó kerüljön ki az általános forgalmi adó számítási alapjából. A Fidesz szerint az üzemanyagokra kirótt jövedéki adót kelle csökkenteni, vagy az általános forgalmi adót.
Vannak cégek, ahol viszont sokkal prózaibb megoldást választanak az egekbe szökő üzemanyagárakra: elveszik a lábukat a gázról. Így jár el több légitársaság, vasúttársaság, hajózási társaság is. Ez a megoldás működhet a hétköznapi emberek esetében is, ha a könnyebb cipőnket vesszük fel a vezetéshez. A fuvarozóknak, személyszállítóknak persze olyan eszköze is van a költségek csillapítására, amivel az átlagember nemhogy nem rendelkezik, de egyenesen szenvedőjévé is válik: a megemelt szállítási díjak, jegyárak, a pótlólagos kerozin-díj esetén teljesen mindegy, milyen cipőt választunk az utazáshoz: egyre valószínűbb ugyanis, hogy a gatyánk is rámegy a szolgáltatásokra. Fokozottan igaz ez a nevadai bordélyokra, ahol viszont az egyet fizet-kettőt kap akció mellett üzemanyag-kuponok is csábítják a vevőket.
A szavazás végső eredményhirdetése szeptember elején várható, a pontos végeredményt a benzinkutak oszlopain olvashatják.
A kutyának sem kell az új autó
Kamionosok ostromolják Londont: tiltakoznak
A prostik trükkös válasza a magas benzinárra
Kontrák és rekontrák: össztűz alatt a kormány
Benzinár: logikus ötlettel állt elő az MDF
A fiatalok letették a slusszkulcsot
Benzinsokk: már nem bírja a pénztárca a padlógázt
Vállalhatatlan benzinár: reszkessetek, spekulánsok!
Privátbankár