A húsvéti időszakban hagyományosan többet vásárolunk többek között sonkából, tojásból és szezonális édességből. A 2009-es szezonban (március-április hónap) csökkent a háztartások által füstölt- főtt sonkából megvásárolt mennyiség, amely jellemzően a hiper- és szupermarketekben került a bevásárlókosarakba. A húsvéti sonka vásárlások alapján a két csatorna mennyiségi részesedése meghaladja az 50 százalékot, míg a mennyiségének egynegyede a kisboltokból kerül ki.
A vásárlás helyszíne mellett érdekes megvizsgálni azt is, hogy milyen kiszerelésben vásároljuk meg az ünnepi asztalra szánt csemegét. A háztartások által megvásárolt füstölt-főtt sonka mennyiségének 40 százalékát a csemegepultokból, kimért formában vásároljuk meg. A kimért füstölt-főtt sonkák piacán a húsvéti szezonban a kisboltok szerepe jelentősebb, mint a nem kimért termékek esetében. A hagyományos kereskedelmi csatornákból együttesen a háztartások által megvásárolt mennyiség 46 százaléka származik, míg a nem kimért termékek estében jóval kisebb a hagyományos csatornák szerepe.
2009. március-április, a háztartások által megvásárolt füstölt-főtt sonka mennyiségének megoszlása kereskedelmi csatornák szerint (%)
„Az ünnepi asztalra kerülő sonka estében visszafogott mértékben választjuk a sajátmárkás termékeket, a részesedésük a háztartások vásárlásaiból 10 százalék alatt marad. A sajátmárkás termékek alacsony térnyeréséhez hozzájárul az a tény is, hogy a 2009-es húsvéti szezonban az átlagáruk azonos szintre került a márkázott termékekével, a sajátmárkák körében mért relatíve magas, közel 15 százalékos áremelést követően” – mondta Kovács Krisztina, a GfK Hungária Consumer Tracking szektorának menedzsere.
A húsvéti időszak 2-3 hete alatt pralinékat is előszeretettel vásárolnak a magyar háztartások. A március hónap forgalom szempontjából kifejezetten erős időszaknak számít: ekkor adnak el pralinét legnagyobb mennyiségben a karácsonyi (november-december) időszak után. Nemcsak az ismert magyar márkákat gyártóknak fontos időszak ez, hanem a kereskedelmi láncoknak is: az elmúlt öt évben körülbelül a duplájára növekedett a kereskedelmi márkás termékek aránya a teljes praliné piacon.
Ebben az időszakban minden negyedik háztartás vásárol pralinét, míg minden harmadik háztartás szezonális édességet (csokoládéfigurát és hagyományos húsvéti édességcsomagot). A húsvéti csokoládéfigurákat vásárlók körében felülreprezentáltak azok a háztartások, amelyekben a háziasszony életkora 50 év fölött van, illetve a nagyvárosokban és a fővárosban élők.
Bicikliseket is szondáztatnak húsvétkor
Virágvasárnap: tilos a munka, tilos a mulatság
A szokásoknál kevesebb bárány fogy idén
Az éves sonkaadag ötödét húsvétkor esszük meg
Privátbankár