A gazdaság folytatódó gyengélkedése és a munkanélküliség növekedése ellenére, továbbá annak dacára, hogy a nyári roncsprémium program után az autóértékesítések erősen visszaestek az Egyesült Államokban, mind többen vesznek bődületes erejű utcai sportkocsikat, úgynevezett izomautókat.
A megszorult gyártók árcsökkentése nyomán tavalyhoz képest idén októberben 68 százalékkal több Ford Mustang, Chevrolet Camaro és Dodge Challenger talált gazdára. Az egész évet tekintve ennek a piaci szegmensnek az eladásai eddig 7,2 százalékkal növekedtek, miközben a legtöbb kategóriában két számjegyű volt a csökkenés. A szakemberek értetlenül állnak a jelenség előtt.
Amerikában a sportkocsi kategóriába nagyon sok modell belefér, kezdve a 22 ezer dolláros Mazda Miatától egészen a Ferrari 599 Fioranóig, amelyhez 300 ezer dollárért lehet hozzájutni. A kereslet ezen belül, a szakma által a "közepes méretű sportos" kocsiknak nevezett alkategóriában növekszik.
Olyan, általában 300 lóerősnél erősebb motorral felszerelt, kétajtós, szűk hátsó üléses, feltűnő külsejű modellekről van szó, amelyek ára 30 ezer dollár alatt kezdődik. A gyártók ezekkel az autókkal nemcsak a tehetős középkorú vevőket célozzák meg, a potenciális vevők közé tartoznak a gazdag családok 20 éves gyerekei vagy az idősebb korosztály tagjai is.
"Mindannyiunkat meglep, hogy a Camaro ilyen kapós" - jegyezte meg John Fitzpatrick, a Chevrolet marketing igazgatója. A 304 lóerős országúti véreb augusztus óta már 28 ezer dollárért hazavihető.
A közönségnek szánt izomautók gyártása az Egyesült Államokban az 1960-as években kezdődött, és sokan máig az amerikai autógyártás kiválóságának bizonyítékát látják bennük. Népszerűségük az 1970-es években tetőzött, később a szigorodó környezetszennyezési normák és az üzemanyag drágulása miatt piacuk minimálisra szűkült. A mai sportkocsik a 60-as évek legendás modelljeit idézik, az idősebb vezetőknek ezért vonzók, a fiatalabbak pedig átélhetik az akkori sebesség- és teljesítményőrületet.
Szakemberek azonban rámutatnak: még ha tartós marad is az izmos sportkocsik iránti kereslet, ez nem lesz képes felemelni az amerikai autóipart, ugyanis a személyautók piacának sovány, mindössze 2 százalékos részét képezik.
Merkel megint a GM-re mutogat
Egy évtizeddel előrébb jár a Volkswagen
Kínában erősít a Toyota
MTI