
Időnként annak is tanúja lehettem, amint egy-egy gép kissé túl nagyot döccenve gurul fel vagy leszálláskor, mert egy-egy fontos egyed vészkijáratát találja el épp a futóműve. Ez a túl nagy döccenés időnként némi törésekhez is vezethet, egy-egy peches légcsavar is láthatja kárát, ha a döccenő túl nagy és – ahogy mondogatják a repülőemberek – a sróf a földbe harap.
Ennek ellenére a repülőemberek tisztelik az ürgéket, mert nagy esők után épp az ürgelyukak hálózata az, ami leggyorsabban és legtermészetesebben levezeti a vizet a füves pályáról, kb. úgy, mint egy gondosan kivitelezett és sokmilliárdos alagcsövezés. Ürgeügyben egyébként legnagyobb élményem egy őcsényi kutyapáros munkálkodása volt, a jeles gemenci repülőtéren fiú és anya, Móres és Villamos úgy fogtak ürgét, hogy az egyik valahol erre beleugatott egy lyukba, az ürge valahol arra egy másik lyukon távozott, de ott már csendben várta a másik kutya és fülön csípte. Móres és Villamos nem tudhatták - bármennyire is intelligensek voltak, ami a módszerükből is látszik -, szóval nem tudhatták, hogy mennyire megváltoznak mára a dolgok.
Ha most fogják az ürgét, az súlyos törvénysértés, az ürge csakis néhány ugyancsak védett madárféleség étke lehet. Az egész pedig azért jutott eszembe, mert egy napilapunk részletes beszámolója szerint az ürgék ügye adta meg a kapaszkodót a helybéli civil szervezeteknek ahhoz, hogy néhány hónappal halasztásra kényszerítsék a börgöndi repülőtér kivitelezőjét. Nem akarok a szövevényes ügy részleteibe belemenni, hogy vajon a civilek miért egy bizonyos határidő legutolsó napján jöttek rá, hogy mégis meg kell támadni az ürge-kitelepítést engedélyező határozat érvényességét, eleget írtam már arról, hogy úgy általában mi egy-egy tiszteletreméltó civil szerveződés szerepe egy-egy beruházás megakadályozásában.
Mindenesetre kis hazánk egyetlen ürgeszakértőjének nyilatkozatából kiderül, hogy ha a helyiek igazán az ürgék pártján álltak volna, akkor jobb lett volna megengedniük a tavaszi áttelepítést. Persze ahogy olvasom a sztorit, el tudom képzelni, hogy csak akad majd indok a nyári ürgementési idősáv előtt is, amiért mondjuk csak jövő áprilisban lehet ürgét menteni Börgöndön. Persze a történet nem ilyen egyszerű, lehet, hogy az ürgék ez alkalommal nagyon is a repülők pártján állnak, csak nem a pálya jövendő használóinak a pártján. A történethez hozzátartozik, ha ugyan az ürgékkel kapcsolatban nem is írtak róla, hogy a nagygépes forgalom érdekében a jövendő betonos reptérről kitessékelték az eddig ott működött helyi sportrepülőket. Az egész tehát lehet, hogy a kicsi ürgék és a kisgépes sportrepülők titkos szövetsége, bosszú, amiért ürgéknek és vitorlázóknak egyaránt el kell tűnniük a börgöndi mezőről.
Márványi Péter jegyzete
Biztos, hogy egy napra gondolunk?
A sógorokat csak az olcsó magyar fogorvos érdekli
Országok sorsa múlhat az interneten