1p
A dohánycégek aszerint változtatták cigarettáik mentoltartalmát, hogy kinek akarták eladni: kisebb mennyiséget tettek a fiataloknak szánt márkákba és többet azokba, melyekkel a már függő felnőtteket akarják megtartani - állapították meg a Harvard Közegészségügyi Intézetének kutatói.
A dohánycégek aszerint változtatták cigarettáik mentoltartalmát, hogy kinek akarták eladni: kisebb mennyiséget tettek a fiataloknak szánt márkákba és többet azokba, melyekkel a már függő felnőtteket akarják megtartani - állapították meg a Harvard Közegészségügyi Intézetének kutatói.

Az amerikai kutatók évtizedekre visszamenően tekintették át az iparág mentolos termékeinek fejlesztéséről és a stratégiai tervekről szóló dokumentumait. A vizsgálódók megállapították, hogy a dohánycégek kutatásokat végeztek arra vonatkozóan, hogyan emelhetné az eladásokat egyes csoportok körében a mentolszint változtatása.

Az alacsonyabb mentoltartalmú, enyhébb márkák vonzották a fiatalabb dohányosokat, így aztán ezen termékek célcsoportja a fiatal korosztály lett. Miután azonban hozzászoknak a fogyasztók a mentolhoz, igényük idővel emelkedik. 1987-ben a Reynolds cég kis mentoltartalmú cigarettákat reklámozott, próbálta átterelni a fogyasztókat a hagyományos dohánytermékektől ebbe az irányba, és igyekezett új, fiatal dohányosokat toborozni: "a kezdő dohányosok általában elutasítóan reagálnak... A kezdeti negatív hozzáállást alacsony mentoltartalommal lehet enyhíteni".

A kutatók további példákat is találtak. A Philip-Morris USA cég kétirányú stratégiát alkalmazott, hogy a Marlboro mentol piaci részesedését növelje a fiatal felnőttek és a régebbi dohányosok körében is. A Marlboro Mild típusokat 2000-ben vezették be országszerte az Egyesült Államokban, és népszerűvé váltak a fiatalok körében. Ezzel egyidőben a szokványos Marlboro Menthol típus mentoltartalmát növelték, megcélozva ezzel a régi dohányosokat. Abban az évben az enyhe változatoknak volt köszönhető a cég mentolkategóriájában elért növekedés 80 százaléka.

Becslések szerint csak az Egyesült Államokban évente 400 ezren halnak meg a dohányzás következményeként fellépő betegségekben.
"A dohányipar évtizedeken át gondosan úgy igazította a mentoltartalmat, hogy ne csupán a fiatalokat vonzza, hanem egyidejűleg élethosszig megnyerje a régi fogyasztókat is" - mondta Howard Koh, a tanulmány társszerzője. William Phelps, a legnagyobb amerikai dohánygyártó, a Philip Morris USA szóvivője szerint a tanulmány következtetéseit nem támasztják alá az idézett tények, egyetlen dokumentum sem szól fiatal vagy kamasz célközönségről.

Greg Connolly, a jelentés egyik szerzője erre úgy reagált, hogy a dohányipar volt annyira óvatos, hogy nem szólt kamaszokról az általa áttekintett dokumentumokban, melyek főként a 80-as és 90-es évekből származtak. "Fiatal dohányosokról beszélnek. Számomra ez pusztán eufémizmus arra, hogy a kamaszok, kezdő dohányosok után kell menni" - közölte Connolly. Az amerikai kongresszus azt latolgatja, törvényi felhatalmazást ad az amerikai élelmiszer- és gyógyszer-engedélyezési hatóságnak  (FDA) arra, hogy szabályozza a dohánnyal kapcsolatos ügyeket is. A vezető dohánycégek közül csak a Philip Morris támogatja ezt az elképzelést.

A mentolos cigaretták teszik ki az eladások mintegy 27 százalékát az Egyesült Államokban. Míg a hagyományos cigaretták piaca évek óta szűkül az országban, addig a mentolos termékek forgalma stabil volt az utóbbi esztendőkben is. Egy 2006-os amerikai felmérés úgy találta, hogy a 12 és 17 év közötti korosztályba tartozó dohányzó kamaszok 44 százaléka, a 18 és 24 év közötti fiatal dohányosoknak pedig 36 százaléka mentolos cigarettát használ.

Az Amerikai Tüdő Társaság adatai szerint naponta négyezer, 18 évesnél fiatalabb gyerek szívja el első cigarettáját, közülük 1100 rendszeres dohányossá válik. "A mentol segíti, hogy a nikotin lemenjen" - véli Connolly, hozzátéve, hogy a túl sok mentolt is nehezen tolerálják a kezdő dohányosok.

Tovább emelnék a cigi árát
Fiatalkorúak: úgy tűnik, a kereskedők semmit sem tanultak 
Ha cigiről van szó, a gyengébb nem az erősebb
Milliárdokkal több jövedéki adót fizetünk
Füstölög? Legalább ne a gyerek előtt csinálja!
Riasztó: cigin él a fiatalok fele  

MTI

Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG