Németh Krisztina, a nemzeti légitársaság kommunikációs vezetője elmondta: csak azt követően tudják megbecsülni, hogy ez a Malévnek majd mennyibe kerül, amikor körvonalazódnak a szén-dioxid-kibocsátás mérésének metodikája, illetve az adatszolgáltatási kötelezettség pontos tartalmi elemei.
A légitársaságoknak 2009-től kell majd kalkulálniuk az emisszióval, amit a még kidolgozásra váró formában hitelesíttetniük és jelenteniük is kell - fűzte hozzá a kommunikációs vezető, megemlítve, hogy ma még nem ismert, mekkora kvótát kap a légitársaság. Mindenesetre azzal számolnak, hogy a tonnánként 27 euróba kerülő szén-dioxid ára 2012-ben 30 euróra nő.
Az Európai Bizottság hatástanulmánya szerint a jegyárak várhatóan 4,60 és 39,60 euró között emelkednek az útvonal-távolságtól függően. A légitársaságok nemzetközi szövetsége, a IATA prognózisa szerint 3,5 milliárd euró többlet-költséget eredményez majd az európai szennyezőanyag-kibocsátás kereskedési rendszer (ETS) az iparág szereplőinek az első évben, ami évről évre növekszik majd.
A Malév szerint számolni lehet azzal a következménnyel is, hogy a nemzetközi légi forgalom a kevésbé drága útvonalak felé tolódik el, így az európai gyűjtő-elosztó repülőterek elveszítik járataik, utasaik egy részét. Mindennek eredményeképpen az európai légitársaságok piaci részesedése visszaesik, miközben a környezetre gyakorolt pozitív hatás is elmarad, hiszen nem történik más, mint alternatív légi útvonalakra terelődik át a forgalom - változatlan szén-dioxid kibocsátás mellett - vélekedett Németh Krisztina. |
A légitársaságokat nemcsak az ETS, hanem a magas üzemanyagárak is a takarékosabb üzemmódú gépek felé fordítják. A Malévnél is megkezdték már a flotta átalakítását, az új gépek beszerzésénél az egyik fontos szempont éppen az üzemanyag-hatékonyság. A takarékossági és környezetvédelmi intézkedéseknek köszönhetően az üzemanyag-felhasználásban csak a közelmúltban bevezetett újításokkal havonta 540 tonna kerozint takarít meg a légitársaság.
A légitársaságok az ETS helyett az Egységes Európai Égbolt megvalósítását szorgalmazzák, amellyel jelentősen javulhat a közösségi fuvarozók üzemanyag-hatékonysága. A gépek személyzete és a légiforgalom-irányítás közötti ideálisabb együttműködés révén ugyanis jelentős mennyiségű üzemanyag takarítható meg. Összeurópai szinten évi 12 millió tonna szén-dioxid kibocsátás-csökkenést eredményezhet a hatékony európai légtérirányítás: nem járnak feleslegesen a hajtóművek, és nem várakozik feleslegesen repülőgép sem a földön, sem a levegőben.
Abramovics magyar repteret venne
Hiába vár tőkére a Malév
Malév: 703 millió plusz, 14 milliárd veszteség
Nyaralni megy? Ne vigyen sok poggyászt!
Dugóhúzóban a légitársaságok
MTI