A gyalogosbarát közlekedés jegyében átépítik a Károly körút Astoria és Deák tér közötti szakaszát, valamint a Március 15. tér környezetét a Budapest szíve program két újabb projektje keretében. A történelmi belvárost megújító munkálatok hétfőn indulnak, ezért a következő hónapokban fennakadásokra lehet számítani a közlekedésben.
Steiner Pál városfejlesztési tanácsnok csütörtöki sajtótájékoztatóján jelentette be, hogy a jövő héten folytatódik az Európai Unió által támogatott beruházás, melynek első, látványos ütemét, a Belváros új főutcája programot nemrég adták át.
A program folytatásaként most a Károly körúton és a Március 15. téren kezdődnek munkálatok a jövő hét első napjaiban, először a közművek kiváltásával. (Előbbi projektneve a Hídfőterek és új pesti korzó, az utóbbié a Reprezentatív kaputérség.)
Steiner Pál elmondta, a projekteket átfogó Budapest szíve program célja, hogy a történelmi városközpont kereskedelmi, igazgatási és kulturális központi szerepét erősítsék. Arról beszélt, ezt úgy kívánják elérni, hogy a gyalogos- és kerékpárforgalomnak elsőbbséget biztosítanak a gépjárművekkel szemben, s megújítják a közterületeket.
A programot összegző tájékoztató szerint nemcsak a közterületek burkolata, a közparkok növényzete, az utcabútorok, a világítótestek és a közművek újulnak meg, hanem a közlekedési és a parkolási rend is megváltozik. A jövőben így a belváros az itt lakóké, dolgozóké, valamint az idelátogató turistáké lesz. A 2011 tavaszára véget érő beruházás után az utcák és terek "életre kelnek", teraszok, fasorok, parkok, kertek, agórák létesülnek.
A Hídfőterek és Új pesti korzó projekt megvalósítása több mint 2,2 milliárd forintba kerül, ebből 1,6 milliárd forint az uniós támogatás. A beruházás során megújul a Március 15. tér, valamint hosszabbá válik a Duna-parti korzó.
A Március 15. téren teljesen megújul a park és a római romterület bemutatóhely. Megújul a Piarista tömb, amelynek földszintjén - a projekt által támogatott - új kereskedelmi és szolgáltató egységek nyílnak meg. A most parkolónak használt terület sok zöldterülettel a park részévé válik.
A Duna-part és a szállodasor között futó korzó folytatásaként a Petőfi téren kiszélesítik a gyalogosfelületet, valamint gyalogos-átkelőhelyet alakítanak ki a Március 15. tér felé. Zebrát festenek a Szabadsajtó utcában a Váci utca északi és déli szakasza között, így akadálymentesen, aluljáró használata nélkül végig lehet sétálni a Vörösmarty tértől a Fővám téri Vásárcsarnokig.
A kivitelezés a jövő hét első napjaiban indul, ekkor a Március 15. tér zöldfelületét, majd a Pesti Barnabás utca egy részét lezárják. Az Erzsébet híd alatti parkolóból a templom felé a ki- és behajtási lehetőség megszűnik, a Belgrád rakpart felé új kijárat épül.
A másik, a Reprezentatív kaputérség elnevezésű projekt során az Astoria és a Deák tér között építik újjá a Károly körutat, összesen 3,1 milliárd forintból. Az Astoriánál két új felszíni gyalogos-átkelőhelyet építenek ki, így a gyalogosoknak nem kell lelépcsőzniük az aluljáróba, ha át akarnak kelni a Károly körúton. A Dohány utca és a Deák tér között a széles járdákat övező fasoron túl a két villamospálya széthúzásával 8 méter széles zöldsáv jön létre, nyírt fasorral, ezzel a Kiskörútnak az Andrássy úthoz hasonló, ligetes hangulatot adva.
A munkálatok kezdeteként kedden hajnalban vízcsőépítés miatt lezárják a Károly körút páratlan oldalát, az Astoria és a Dohány utca közötti szakaszon. Itt a forgalom irányonként egy-egy sávban a Károly körút páros oldalán zajlik. A közműépítés miatt lezárják a Wesselényi utca - Dob utca közötti szervizutat is. Ezt követően várhatóan július közepétől októberig lezárják majd a Károly körút páratlan oldalát a Dohány utca - Király utca közötti szakaszon. Itt a forgalmat 2-2 sávban a Károly körút páros oldalára terelik, a Károly körút - Dohány utca kapcsolat biztosításával.
MTI