A pénzügyi fogyasztóvédelem terén lényeges változást jelent, hogy 2008. szeptember 1-jén hatályba lép a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény - olvasható a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének e tárgyban közzétett tájékoztatójában. A törvény a szolgáltatók, így a pénzügyi szervezetek fogyasztókkal szemben folytatott tisztességtelen kereskedelmi gyakorlata esetén alkalmazandó - közli a PSZÁF.
A tájékoztató szerint tisztességtelen a kereskedelmi gyakorlat, amikor a pénzügyi szervezet nem az elvárható szintű szakismerettel, illetve nem a jóhiszeműség és tisztesség alapelvének megfelelően jár el, és így rontja a fogyasztó lehetőségét arra, hogy tájékozott döntést hozzon.
Az új jogszabály általában is tiltja a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot, de két magatartástípust külön nevesít, mégpedig a megtévesztő és az agresszív gyakorlatot. Előbbibe a valótlan információk közlése, a valós tények megtévesztő módon való tálalása, illetve a fontos információk elhallgatása vagy félreérhető módon való közlése, utóbbiba pedig az ügyfelek zaklatása, esetleges kényszerítése tartozik.
Szeptember 1-jétől ezzel párhuzamosan minden ügyben megváltozik a felügyelet panaszkezelési eljárása. A tájékoztató szerint a PSZÁF eljárásának célja továbbra sem a fogyasztó egyéni sérelmének orvoslása, hiszen az a polgári bíróságok hatáskörébe tartozik. A felügyeleti eljárás célja a (jog)szabálysértés valószínűségének megállapítása és ezáltal a felügyelt intézmény szabálysértő gyakorlata elleni hatósági fellépés - olvasható a PSZÁF honlapján. |
A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának megsértése esetén az ügy jellegétől függően különböző hatóságok járnak el. Általános hatáskörrel a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság jár el, kivéve a piaci versenyt érdemben érintő ügyeket (ekkor a Gazdasági Versenyhivatal intézkedik), illetve a PSZÁF által felügyelt, pénzügyi szervezeteket érintő ügyeket.
A hatáskörök megosztásától függetlenül a PSZÁF-hoz be lehet nyújtani minden, pénzügyi szervezetre vonatkozó fogyasztói beadványt. Amennyiben az eljárás a GVH hatáskörébe tartozik a Felügyelet gondoskodik az ügy áttételéről - hangsúlyozza a felügyelet.
Egyoldalúan módosítgatja szerződéseit az OTP?
Megbüntették az OTP-t, az MKB-t és a Raiffeisent
Nem hagyjuk szó nélkül a bankok stiklijeit
Hiteles csere-bere: oda a bizalom?
Privátbankár