Többször, de kevesebbet vásárolunk
Az élelmiszerüzletek száma 2 százalékkal, 332 egységgel csökkent tavaly, így összesen 19 569 boltban árusítottak élelmiszert múlt év végén Magyarországon – közölte a Nielsen piackutató vállalat. Bár 2011-ben zömmel a legkisebb, 50 négyzetméteres, vagy az alatti boltokból regisztráltak kevesebbet, számuk így is 11 111, ami egyben azt is jelenti, hogy a magyarországi élelmiszerkereskedelem - nemzetközi összehasonlításban – továbbra is eléggé elaprózott. Legnagyobb mértékben a hipermarketek és diszkontok száma növekedett egyik évről a másikra, előbbiekből immár 165, utóbbiakból 467 versenyez a vásárlók kegyeiért – mondta Szalókyné Tóth Judit, a Nielsen igazgatója.
A nagy élelmiszerüzletek terjedésével az eladótér átlagosan 4 százalékkal növekedett tavaly, ahogyan tavalyelőtt is. Így az általános élelmiszerüzletek összes eladótere elérte a 3,17 millió négyzetmétert.
Érdekes, hogy míg a nagyobb egységek terjedésével a bolthálózat tovább koncentrálódott, addig a 200 négyzetméteres és kisebb, hagyományos üzletek piaci részesedése nem csökkent. A Nielsen által mért élelmiszer-kategóriák kiskereskedelmi eladásából továbbra is 27 százalékos piaci részesedést értek el. Forgalom szempontjából a hagyományos üzletek piaci pozíciója azért maradt stabil, mert a fogyasztók a akorábbinál gyakrabban mennek boltba, viszont alkalmanként kevesebbet vásárolnak. Különösen nőtt a gyakoriság a lakóhelyükhöz közeli kisboltok, szupermarketek, pékségek és piacok esetében – állapítja meg Szalókyné Tóth Judit a Nielsen vásárlási szokásokra vonatkozó felmérése alapján.
Privátbankár